Lähinnä pariskunnille suunnitellussa Alpassa on takana iso U-sohvaryhmä ja alkovissa pitkittäiset erillisvuoteet.
Alpa on ollut Dethleffsin mallistossa jo mallivuodesta 2012 alkaen, mutta Suomessa tämän ison alkovimallin myynti on ollut vähäistä. Aluksi tarjolla oli vain yksi pohjaratkaisu, nyt koeajettu A 6820-2, mutta sittemmin mallisto on kasvanut. Nykyisin Alpa-mallistossa on kolme alkovimallia ja mallivuodelle 2019 esitelty integroitu malli, jossa on erillisvuoteellinen nostovuode.
Koeajettu A 6820-2 on Alpa-malliston pienin malli. 7,33-metrinen malli poikkeaa isommista sisarmalleistaan paitsi pohjaratkaisun myös alustan osalta.
Sisällä ero näkyy selvästi heti ovelta katsottuna, sillä lyhimmässä mallissa on ulko-oven ja U-sohvaryhmän välissä jääkaappi, kun muissa malleissa on keittiötä vastapäätä pitkä senkkimäinen taso, ikkuna ja yläkaapit. Lisäksi näissä malleissa on senkin sohvanpuoleisessa päässä lasivitriini. Pikku-Alpassa sohva on selvä U, mutta isommissa malleissa se lähentelee täyttä ympyrää.
Alkovimallisen Alpan ulkonäössä huomio kiinnittyy siihen, että auton katto on täysin tasainen. Koeajoautossa ollut parin tonnin hintainen Style-paketti tuo mukanaan alkoviosaan tyyliä tuovat muotokappaleet, kattokaiteet, takapuskurin korkeat muotokappaleet ja alkovin panoraamakattoikkunan. Pikatyypit eivät mahdollistaneet Alpan ajo-ominaisuuksien selvittämistä.
Koeajetussa A 6820-2:ssa samoin kuin 8,58-metrisessä A 7820-2:ssa sekä sen integroidussa rinnakkaismallissa I 7820-2:ssa on perustana Fiat Ducato varustettuna 140-hevosvomaisella moottorilla. Al-Ko:n matalalattia-alustalle rakennettu Alpa on koeajoversiona 2-akselinen, muuten 3-akselinen.
A 6820-2:n perushinta on 97 250 euroa, A 7820-2:n 114 600 euroa ja integroidun I 7820-2:n 127 760 euroa.
Suurin Alpa-malli on 8,86-metrinen A 9820-2 -alkovimalli, jonka perustana on Iveco Dailyn palkkialusta. 151 040 euron lähtöhintaan kuuluu 3,0-litrainen moottori, jonka teho on 180 hevosvoimaa.
Vastaava hevosvoimamäärä löytyi myös koeajoautosta, mutta 40 lisähevosvoimasta pitää makaa 4 550 euroa. Koeajoautossa oli myös isoon autoon hyvin sopiva automaattivaihteisto (+4 335 euroa). Kallein yksittäinen lisävaruste oli kuitenkin painonkorotus 4 800 kiloon: tämä 7 695 euron satsaus tuo mukanaan vahvistetut jouset etuakselille, ilmajouset taka-akselille ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Ilman painonkorotusta pienimmän Alpan kokonaismassa on 4,5 tonnia, eli sen ajaminen edellyttää vähintään C1-luokan ajokorttia. 7820-2-mallien normaali kokonaismassa on 5 000 kiloa ja suurimman alkovimallin 6 700 kiloa.
Kaikissa Alpa-malleissa on vakiopainoisena vain kaksi matkustajapaikkaa ja heille alkovissa erillisvuoteet. Kun tähän yhdistetään iso U-istuinryhmä ajoneuvon takaosassa sekä väljät pesu- ja keittiötilat, niin Alpa on Dethleffsin määritelmän mukaan ”kahdestaan matkaavien unelma-ajoneuvo, joka tarjoaa runsaasti lämmintä säilytystilaa ja asumismukavuutta ympärivuotiseen matkailuun”.
Lähes koko pöydän ympäri kiertävässä istuinryhmässä on reilusti tilaa, ja panoraamaikkunoiden ansiosta sohvilta on avarat näkymät joka suuntaan. Suomeen tuotavissa Alpa-malleissa on vakiona Alden nestekeskuslämmitys. Auton vesijärjestelmä on sijoitettu lämpimään kaksoispohjaan, joka tarjoaa myös lämmintä säilytystilaa auton ulkopuolelta lastattavaksi. Asunto-osassa on Dethleffsin LifeTime-Plus-korirakenne.
Sisälle noustaan led-valaistuja portaita pitkin. Alpan asuintiloissa on matkailuvaunumaista väljyyttä. A 6820-2:ssa keittiö on ulko-ovea vastapäätä olevalla seinällä. Kaappi- ja laatikkotilaa on reilusti, ja laatikot on varustettu keskuslukituksella. Ulos vedettävässä apteekkikaapissa on kaksi roska-astiaa. Liesi on 3-liekkinen, ja varustukseen kuuluu myös liesituuletin. Ulko-oven vieressä on suuri 141 litran jääkaappi, jonka päällä on erillinen pakastinlokero. Lisävarustelistalla olevalle uunille on paikka pakastimen päällä.
Kaikkiin Alpa-malleihin saa sohvaryhmän seinänvieruspaikoille turvavyölliset matkustajaistuimet. 1 495 euron hintaisten matkustajapaikkojen hankinta edellyttää, että ajoneuvossa on 4 800 kilogramman painonkorotus ja vuoteentekomahdollisuus (+425 euroa).
Lähes kaikki U-sohvan patjat pitää irrottaa, kun Agutin matkustajaistuimet käännetään esiin sohvalaatikoista. 3-pisteturvavöillä varustetut penkit kääntyvät helpohkosti esiin. Selkänojan korkeuden ja kaltevuuden osalta penkit ovat passelit myös aikuisille, mutta hartialeveys loppuu kesken. Pystyyn nostettava sohvan pohjalevy ei mene ihan kiinni seinään vaan ottaa kiinni ikkunankarmiin, ja rakenne tuntuukin hiukan keskentekoiselta.
Olohuoneen lattia on 21 senttimetriä korkeammalla kuin peruslattia. 70 senttiä leveän pöydän saa pidennettyä 66:sta 96 senttiin. Isojen ikkunoiden ympäröimän tilan kulmissa on lasivitriinit, ja säilytystilaa on sekä yläkaapeissa että sohvan selkänojan takana. Sohvaryhmästä saa kohtuullisen tasaisen 200 x 170 sentin kokoisen vuoteen.
Alkovimallissa varsinaiset vuoteet ovat ohjaamon yläpuolisessa alkovissa. Erillisvuoteilla on leveyttä 80 senttiä ja pituutta kuljettajan puolella 192 senttiä ja matkustajan puolella 206 senttiä. Vuoteiden välissä oleva 50 sentin kaistale on yhdistetty pääpäässä 94 sentin matkalta patjalla, ja lisäpalan avulla saa synnytettyä 2,1 metriä leveän vuoteen, jonka keskiosalla on pituutta noin 1,5 metriä. Patjat ovat 11-senttiset.
Noin 1,4 metrin korkeudella lattiasta oleville vuoteille noustaan neljästä askelmasta muodostuvien portaiden avulla. Portaat käännetään auki ohjaamon ja asunto-osan välisestä liukuovesta, jonka mukana ne liikkuvat esiin kuljettajan selän takana olevasta kaapista.
Ohjaamo on selvästi asunto-osaa alempana. Kun vuoteen keskiosan jatkopala ei ole käytössä, kulkuaukko on lievää kapeutta (55 cm) lukuun ottamatta asiallisen kokoinen. Vuoteiden jalkopäissä on vaatekaapit.
Tilava puuverhoiltu vessa on kuljettajan puolella. Vessan puuovi kääntyy käytävän tukkeeksi, joten vessan ja sitä vastapäätä olevan pleksilasiovellisen suihkukopin saa erotettua omaksi osastokseen. Suihkun valot kytketään hiukan oudosti vessan puolelta.
Molemminpuolisilla luukuilla varustetussa takatallissa on irrotettava välipohjalevy, jonka poistaminen kasvattaa korkeuden noin 90:stä 110 senttiin. Sohvissa olevien matkustajaistuinten vuoksi tallia ei ole täysin eristetty matkustamosta.