Caravan-lehti kertoi aiemmin ruotsalaisen Bilprovningen-katsastusketjun koostamasta tarkastustilastosta matkailuvaunujen vioista. Bilprovningen on julkaissut tilastonsa myös vuonna 2024 tarkastamistaan 26 000 matkailuautosta.
Bilprovingen julkisti tarkastustilastonsa ensimmäistä kertaa erikseen kokonaismassaltaan alle ja yli 3500-kiloisista matkailuautoista.
Kokonaismassaltaan korkeintaan 3500-kiloisia matkailuautoja Bilprovingen tarkasti katsastusasemillaan viime vuonna yhteensä 10 500 kappaletta. 3 501–7 000-kiloisia katsastustarkastuksessa kävi selvästi keveitä matkailuautoja enemmän, 15 500 kappaletta.
Bilprovningen summaa tilastonsa tulosten osoittavan, että vikojen osuus on huomattavasti suurempi kevyissä kuin raskaissa matkailuautoissa.
Kolmessa kymmenestä (31,1 %) korkeintaan 3,5-tonnisessa matkailuautossa oli jotain pienempiä vikoja. Näissä tapauksissa omistaja on vastuussa siitä, että puutteet korjataan mahdollisimman pian, ja jos näin toimitaan, autoa voidaan käyttää normaalisti.
Lähes joka kuudennessa (15,3 %) kevyessä matkailuautossa oli sellaisia vakavampia puutteita, jotka vaativat korjaamisen jälkeen käyntiä jälkitarkastuksessa katsastusasemalla.
Bilprovningenin tarkastamista raskaista matkailuautoista 22,7 prosentissa oli jotain pienempiä puutteita. Joka kymmenennessä (11,3 %) raskaassa matkailuautossa oli puutteita, jotka vaativat jälkitarkastusta.
Kuten matkailuvaunujen tapauksessa matkailuautojenkin yleisin syy jälkitarkastuksiin olivat viat jarrujärjestelmässä, mukaan lukien viat seisontajarrussa.
Bilprovningenin mukaan seisontajarrujen vikojen yksi syy voi olla seisontajarrujen liian vähäinen käyttö. Bilprovningen suosittelee testaamaan seisontajarrun toimintaa säännöllisin väliajoin jyrkässä mäessä, kun takana ei ole autoja.
Kuva: Bilprovningen
Keskustelu