Viime vuosina moni on innostunut itse ideoimaan ja myös rakentelemaan vanhasta pakettiautosta retkeilyautoa. Maallikkojen lisäksi luova innostus on tarttunut myös joihinkin autonvalmistajilla työskenteleviin.
Škoda 1203 pääsi tuotantoon Tšekkoslovakiassa vuonna 1968, alkuperäisistä kaavailuista vuosikymmenen viivästyksen jälkeen. Autoa valmistettiin ja käytettiin erittäin laajasti yli 30 vuoden ajan, pienessä määrin myöhemminkin. Enemmän tai vähemmän sama auton perusmalli taipui muun muassa ambulanssiksi, minibussiksi sekä ruumis-, paketti- ja retkeilyautoksi.
Ei siis ihme, että etenkin Tšekistä ja Slovakiasta löytyy vielä monia sellaisia, joihin Škoda 1203 on jättänyt nostalgisen lähtemättömän jäljen.
Eräs mallia lämmöllä muisteleva on Škodalla käyttöliittymäsuunnittelijana toimiva Daniel Hájek. Hänen isoisänsä aikoinaan omisti 1203-mallin, jolla Daniel pääsi 15-vuotiaana kokeilemaan ensi kertaa autolla ajamista.
Hájek osallistui Škodan ”Icons Get a Makeover” –sarjaan, jossa autonvalmistajan suunnittelutiimin työtekijät pääsevät tekemään muodonmuutoksilla tulkintojaan siitä, miltä yrityksen historialliset mallit voisivat näyttää nykyaikaan tuotuna.
Hájek ei halunnut liikoja luopua Škoda 1203:n ainakin joidenkin mielestä sympaattisesta alkuperäisestä muotokielestä, mutta ei halunnut suunnitella autosta myöskään liian retroa. Hän sanoo päätyneensä lopulta hyvin nykyaikaiseen autoon, joka kunnioittaa kuitenkin legendaarista mallia.
Daniel visioi oman versionsa Škoda 1203:sta Volkswagen Transporterin alustalle. Uusi Škoda 1203 voisi taipua myös täyssähköautoksi. Hän uskoo, että joku tämän lopputuloksen tapainen nostokattoinen retkeilyauto voisi sopia oikeasti myös Škodan nykyiseen brändiin.
Vaikka kyseessä on Škodan ”virallinen renderointi”, on äärettömän epätodennäköistä, että tämä visio päätyisi joskus lähellekään tuotantoa. Mutta ehkä tämäkin osaltaan edistää joitain muita ideointeja.
Lähde: Škoda