Kun Volvo halusi oman vaunun, siitä tuli ”matkailuvaunu”, leikkimökki ja peräkärry

Ruotsissa 1950-luvulla kasvoi kiinnostus leirintämatkailuun ja myös matkailuvaunuiluun. Niinpä maan autoteollisuuden kärkinimi Volvo halusi tutkailla nousevaa trendiä, sillä se sopi hyvin yhteen myös omien autojen markkinoinnin kanssa.

Volvo antoi vaunun kehittämisen ja rakentamisen kumppaninsa Lihnells Vagn Aktiebolagin (LIVAB) tehtäväksi. Valmista tuli kesäksi 1957.

Göteborgissa sijaitsevasta Volvo Museosta ei löydy paljoa tietoa historialliseksi kuriositeetiksi jääneestä vaunusta. Caravan-lehti sai museon arkistolta yhden käyttökelpoisen valokuvatiedoston sekä skannatun aukeaman Volvon Ratten-lehden numerosta 3/1957, josta tämän jutun kuvat ovat peräisin. Volvo Museosta löytyy toki tällä vuosituhannella rakennettu kopio vaunusta, alkuperäisiä ei tiettävästi ole yhtään jäljellä. Parhaiten kärryille Volvon kärrystä pääsee ruotsalaisen Husvagn oh Camping -lehden artikkelista, johon tämäkin juttu pitkälti perustuu.

Kuvien perusteella Volvo-vaunu näyttää toki kömpelöltä, mutta siinä on samaa meininkiä kuin nykyaikaisissa telttavaunuissa. Telttakankaan sijasta vaunun seinät olivat kohtalaisesti kehnompaakin säätä kestävää öljykyllästettyä vaneria.

Volvon mukaan kuka tahansa sai muutamassa minuutissa avattua vaunun käyttövalmiiksi. Ehkä eivät kuitenkaan lapset, vaikka Volvo aikoinaan mainosti vaunun sopivan myös leikkimökiksi.

Vain 320-kiloinen vaunu kulki näppärästi auton perässä. ”Paketin” ollessa kiinni korkeutta sillä oli runsas metri. Avattuna kokonaiskorkeus oli 1,8 metriä, kokonaispituus oli 3,1 ja leveys 1,8 metriä.

Hyvin pelkistetty vaunu tarjosi makuupaikat neljälle reissaajalle. Tilaa oli myös matkatavaroille ja taitettavalle pöydälle. Viihtyisyydestä sai huolehtia lähinnä matto.

Vaunuja oli tarkoitus valmistaa Volvon nimellä ensimmäisenä vuonna 100 kappaletta, mutta Volvon museon mukaan niitä valmistui lopulta vain 53 kappaletta. Vaunusta tuli kaupallinen floppi ja valmistus lopetettiin jo vuonna 1958.

Kuvat: Volvo