Biodieselillä kesäbaanalle

Caravan-lehden pääkirjoitus 4/2021

Caravan-lehdelle tarjoutuu harvoin tilaisuuksia jututtaa liikenne- ja viestintäministeriä yksinoikeudella, mutta menneeseen kevääseen osui tällainen erikoisuus. Timo Harakka (sd.) esitti Vantaan ajoharjoitteluradalla ensin pari näyttävää manööveriä matkailuajoneuvojen ohjaimissa, minkä päälle häneltä liikeni reilu tunti myös haastattelulle. Sen pääkohdat ovat luettavissa tästä lehdestä (sivut 6–7).

Karavaaniharrastusta ministeri piti ilahduttavasti monella tapaa kannatettavana matkailumuotona. Yleisemmin yksityisautoilun osalta ydinviesti oli, että hallitus haluaa sallia vapaan liikkumisen jatkossakin, joskin vähäpäästöisempiin käyttövoimiin kannustaen. Harakan mielestä karavaanarit saavat jatkossakin liikutella reissukotejaan vailla tunnontuskia esimerkiksi biodieselillä, kunnes tarjolla on aidosti varteenotettavia vaihtoehtoja. Vielä ei ole.

Euroopan suurin matkailuajoneuvojen valmistaja Erwin Hymer Group uumoili hiljattain Ylen uutisessa, että sähköllä kulkevien matkailuautojen yleistymistä saadaan odottaa pitkään. Akkujen paino, lyhyt kantama, pitkä latausaika sekä harva latausasemaverkosto muodostavat vielä tällä hetkellä epäedullisen yhtälön. Henkilöautot sen sijaan suhaavat kehityksessään jo kaukana edellä.

Sähkökäyttöisten matkailuautojen yleistymistä odotellessa voi käydä aika pitkäksi, vaikka elämä on tässä ja nyt.

Suomi tähtää fossiilisten polttoaineiden jakelun lopettamiseen vuoteen 2045 mennessä, mitä samaan juttuun haastateltu Erwin Hymer Group Suomen toimitusjohtaja Petra Samppa piti hankalana aikarajana. Yli 20 vuodessa ehtii varmasti tapahtua paljon uusien käyttövoimien kehityksessä, mutta toisaalta matkailuautojen elinkaari on hyvinkin 30–40 vuotta. Päästötavoitteiden aikataulua siis voidaan joutua matkan varrella tarkistamaan tällaisten ajoneuvojen osalta.

Vaunuilijat pähkäilevät jo nyt, millainen vetoauto kannattaa hankkia, jotta vähänkään painavampi yhdistelmä liikkuisi mahdollisimman ekologisesti – ja ylipäänsä liikkuisi. Hiljalleen myös matkailuautoilijoiden on pohdittava, kannattaako enää ostaa dieselkäyttöistä menopeliä, jota pusketaan monessa mielessä yhä ahtaammalle ja jonka arvo myös saattaa laskea odotettua nopeammin. Valistunut vastaus tähän on, että kannattaa. Hankintaa on turha siirtää perustuen kehitykseen, joka tapahtuu ehkä joskus. Sähkökäyttöisten matkailuautojen yleistymistä odotellessa voi käydä aika pitkäksi, vaikka elämä on tässä ja nyt.

Tätä filosofiaa on moni noudattanut myös tämän matkailusesongin alla. Uusien ja käytettyjen matkailuautojen – kuten vaunujenkin – kauppa käy edelleen kuumana, ja vuokraamojen varauslistat on ruksattu täyteen. Leirintämatkailussa on meneillään jo toinen buumivuosi. Myös ministeri Harakka nosti kotimaan matkailun korona-ajan valopilkuksi.

Tästä on hyvä suunnata kesän viettoon – biodieseltankin kautta.

Pauli Salokangas
päätoimittaja

Keskustelu

  1. Santeri Muhonen

    Neste MY:n kaltainen 100%:sti uusiutuva HVO-diesel on erinomainen ratkaisu matkailuautojen polttoaineeksi. Eikä aiheuta mitään lisälaitetarpeita eikä lisää auton painoa. Nykyään Suomessa Neste MY:ta saa jo noin 150:ltä neste-asemalta.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.