Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2021
Maailman suurin caravan-alan messutapahtuma Saksan Düsseldorfissa järjestettiin elo-syyskuun vaihteessa jo 60. kerran. Jokasyksyinen Caravan Salon ei ole tauonnut edes maailmaa ravistelleen koronapandemian aikana, vaan suurmessut on runnottu läpi erikoisjärjestelyin. Toki kävijöiden, samoin kuin käytössä olleiden hallien, määrä on pudonnut huippuvuosista, ja osa perinteisistä näytteilleasettajista jätti tapahtuman jälleen väliin.
Poikkeusajoista huolimatta alalla on käynnissä historiallinen nousukausi koko Euroopassa. Suomessakin buumi tyhjensi kauppiaiden pihat matkailuajoneuvoista ja täytti leirintäalueet sekä vinhasti yleistyneet matkaparkit jo toista kesää. Tilastokeskuksen mukaan kotimaanmatkailun yöpymisissä – myös leirintäkohteissa – yllettiin heinäkuussa ennätyslukemiin. Ilahduttavasti myös nuoret polvet ovat löytäneet karavaanimatkailun, ja SF-Caravanilla on jäseniä enemmän kuin koskaan.
Matkailuajoneuvojen kova kysyntä on nostanut hintoja. Autoliikeketju J. Rinta-Jouppi kertoi alkukesästä myymiensä käytettyjen matkailuautojen keskihinnan nousseen vuodentakaisesta jopa kymppitonnilla, noin 46 000 euroon. Vaunujen keskihinta oli noin 25 000 euroa. Toisaalta moni päätyi ostamaan uuden, koska parhaat vaihtotuotteet vietiin nopeasti päältä. Kauppiaan mukaan vapaa-ajan asumuksilta toivotaan yhä ylellisempiä puitteita, mutta onpa heitäkin, joille esimerkiksi tässä lehdessä esiteltävät pikkuvaunut (sivut 74–79) edustavat riittävää majoittumisen tasoa.
Joka tapauksessa matkailuajoneuvojen kysyntä on ollut niin hurjaa, etteivät tehtaiden tuotannot ole pysyneet tilausten tahdissa. Tämän numeron laajassa uutuusmalliesittelyssä (sivut 52–73) mainitaan hintapompun tehostajana kovan menekin ohella myös komponenttien paisuneet rahti- ja materiaalikustannukset. Vaikutusta on myös matkailuautoissa yleisimmin alustana käytetyn Fiat Ducaton päivityksellä. Uudistusta on toki pitkään jo odoteltukin, joten moni on siitä valmis myös maksamaan.
Matkailuajoneuvojen evoluutio etenee teknisen kehityksen ansiosta harppauksin. Vuosittain Saksan messuilla esitellään alan varteenotettavimpia innovaatioita, joista pätevimmät yleistyvät aikanaan laajamittaiseen käyttöön. Tällä kertaa mielenkiintoa herätti esimerkiksi Knausin E.Power Drive -tekniikka, jossa bensamoottori lataa matkailuautolle akkuineen jopa 90 kilometrin kantaman, siis sähköllä ajettavaksi. Asumisen omavaraisuutta kerrotaan piisaavan päiviksi.
Ajoneuvojen kehittymisen myötä voi olettaa, että matkailumuodon suosio vain kasvaa kasvamistaan. Ja mikäs siinä, mutta juuri nyt kaikkein tärkeintä on nauttia kesän jälkilämmöistä ja syksyn raikkaasta ruskasta – onneksi vehkeet ehtii peruutella talvitalliin vähän myöhemminkin.
Pauli Salokangas
päätoimittaja