Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2019
Leirintämatkailu on muuttumassa tutkitusti liikkuvampaan suuntaan. Kun matkailuautojen suosio on kasvanut, samalla on paisunut kaupunkimatkailusta kiinnostuneiden joukko. Kaikille karavaanareille leirintäalueen kausipaikka ja rantasauna eivät enää toimi ykköshoukuttimina, vaan yhä useampaa kiehtovat enemmän kaupunkien tarjoamat nähtävyydet ja tapahtumat (juttu sivuilla 8–9).
Looginen seuraus edellisestä on se, että urbaaneissa ympäristöissä kasvaa tarve matkaparkeille, joihin asettua muutamaa tuntia pitemmäksi aikaa matkailuajoneuvolla. Lähimmät leirintäalueet ovat monista kaupungeista ehkä 15–20 minuutin ajomatkan päässä, mutta jos keskustaan haluaisi asettua vaikkapa yöksi, on yleensä tyydyttävä tavalliseen parkkipaikkaan kenties kadun varressa, ilman minkäänlaisia mukavuuksia.
Vertailun vuoksi Ruotsissa matkaparkkeja on viitisen sataa, Suomessa puolentoista sataa. Länsinaapurissa volyymit ovat toki monessa muussakin suhteessa eri tasolla, mutta netin karttapalveluiden – kuten uusitun Leirintäoppaamme – perusteella eroa korostaa se, että Svea-mamman matkaparkit sijaitsevat monesti nimenomaan kuntien keskustoissa tai niiden tuntumassa. Suomessa täpät sen sijaan sijaitsevat voittopuolisesti syrjemmässä.
Hämeenlinnassa 120 000 karavaanarin potentiaali on ymmärretty. Kaupunki perusti menneenä kesänä maksuttoman matkaparkin uimahallin yhteyteen – siis aivan keskustan kylkeen rantatienoolle, jonka tulevaisuus hakee vielä muotoaan. Matkaparkki täyttyi esimerkiksi konserttien aikana ja keräsi muutenkin kosolti kiitosta, mikä tiennee kokeilulle jatkoa. Tätä voi pitää SF-Caravan ry:n kotikaupungilta fiksuna vetona sikäli, ettei aivan lähimaisemista löydy ainuttakaan leirintäaluetta.
Kokeilusta voisi ottaa onkeensa moni muukin kunta tai alueellinen toimija. Esimerkiksi tämän lehden julkaisupäivänä käynnistyvä jääkiekon pääsarjakausi liikuttaa varmasti myös monia karavaanareita suosikkijoukkueensa perässä vieraspaikkakunnille (juttu sivuilla 92–93). Liigan toimitusjohtajan mukaan myös matkailuajoneuvolla liikkuvia voisi pohtia potentiaalisena asiakasryhmänä. Sarjatasoa alempana Savonlinnassa jäähallilla toimii jo matkaparkki, joten idea ei olisi edes uusi.
SF-Caravan ry ja alan kauppiaat ovat jo alustavasti visioineet valmista matkaparkkikonseptia, jota markkinoida esimerkiksi kunnille. Perinteisille leirintäalueille asiakkaita riittäisi varmasti matkaparkkien lisääntyessäkin, koska luonnon helmaan hakeutuminen on useimmille edelleen tärkeintä. Monelle kaupungille ruutukaavan kylkeen isketty matkaparkki olisi kuitenkin kirjaimellisesti keskeinen vetovoimatekijä, kun karavaanariperhe X ryhtyy pohtimaan seuraavaa reissukohdettaan.
Pauli Salokangas
päätoimittaja