Karavaanareille rakas viisikymppinen kääntää uuden lehden vuodelle 2017. Päivitetyllä ulkoasulla tavoitellaan ostetun lehden tuntua.
Caravan-lehden ulkoasua muutettiin viimeksi toistakymmentä vuotta sitten, joten 50-vuotisjuhlien jälkeen oli korkea aika poiketa tutuilta teiltä uusille reiteille. Projektin perusta valettiin syys–lokakuussa, ja lehden taittoon muutokset ajettiin marras–joulukuussa. Lopputuloksen näet edessäsi.
Lukijalle näkyvimmät muutokset ovat alkuvaiheessa nimenomaan ulkoisia, kun taas sisältö on pidetty pitkälti ennallaan. Pääosa lukijoista saa lehden SF-Caravanin jäsenetuna, mutta tavoitteena on lisätä ostetun julkaisun tuntua siten, että lukukokemuksesta tehdään entistä elämyksellisempi.
Uskollisen lukijan mieltymykset huomioidaan samalla, kun uusia kohderyhmiä tavoitellaan nuoremmista karavaanaripolvista – sukupuoleen katsomatta.
Lehden uuden ulkoasun on suunnitellut sipoolainen graafikko Marko Pylvänäinen, jolle projekti ei ollut ensimmäinen laatuaan. Esimerkiksi pari vuotta sitten Pylvänäinen loihti uuden ulkoasun Tuulilasi-lehdelle, niin ikään julkaisun 50-vuotisjuhlien yhteydessä.
Pylvänäinen pitää Caravan-lehteä mielenkiintoisena yhdistelmänä tekniikkaa, matkailua ja järjestötoimintaa.
– Harrastelehtiin liittyy yleensä tietynlainen omistautuminen lajille, eikä tämä lehti tee siinä suhteessa poikkeusta. Tekstit ja kuvat ovat usein avustajien ja lukijoiden tuottamia, mikä antaa lehdelle omanlaisen äänen ja tekemisen kulttuurin, Pylvänäinen sanoo.
– Vaikka uudistuksen ilmeisimmät tulokset ovat nähtävissä ulkoasussa, päämääränäni ei koskaan ole pelkkä esteettinen kohennus. Ulkoasuun liittyvät ratkaisut kätkevät sisälleen niin lukemiseen kuin lehden tekemiseenkin liittyviä lainalaisuuksia, jotka muotoilutyössä on pidettävä mielessä kaiken aikaa.
Ensinäkemältä muutos saattaa vaikuttaa isolta, sillä lehden nimiö eli logo, kansikonsepti ja sisäsivujen taittotyyli on uusittu perusteellisesti.
– Pyrimme tarjoamaan entistä paremman ja raikkaamman lukuelämyksen. Tiiviitä kuva- ja tekstikokonaisuuksia on pyritty taittamaan ilmavammin. Eri osastot ja juttutyypit ovat saaneet oman visuaalisen identiteettinsä, mikä tuo kokonaisuuteen uudenlaista rytmiä.
Lukijatutkimusten mukaan Caravan-lehti säilytetään pitkään ja luetaan poikkeuksellisen tarkkaan. Siksi sisältöön onkin tehty vain pieniä muutoksia, eikä esimerkiksi lehden kategorioihin tai niiden järjestykseen ole liiemmin kajottu. Julkaisu pysyy pitkälti entisenlaisena, tuhtina lukupakettina.
Uutta on lähinnä se, että jatkossa teemaa lähestytään entistä syvällisemmin elämäntapana. Esiin nostetaan mielenkiintoisia karavaanaripersoonia, -perheitä ja -pariskuntia tarinoineen ja näkemyksineen.
Lehti käynnistyy ajankohtaisilla uutisnostoilla aiheen ympäriltä. Tästä edetään messu- ja näyttelykatsauksiin, malliuutuuksien – ja joskus myös käytetyn kaluston – koeajoihin, tarvikkeisiin sekä huoltoon ja ylläpitoon.
Kovan ja asiapitoisen tekniikkaosion jälkeen pääosaan nousevat ihminen ja kokemuksellisuus. Karavaanarin elämää -osion, koti- ja ulkomaiden reissutarinoiden sekä leirintäalue-esittelyiden jälkeen loppusuoralle jätetään muun muassa ripaus järjestöasiaa ja katsaus lehden seuraavaan numeroon. Lehti päättyy takakanteen.
Otamme mielellämme vastaan risuja ja ruusuja koskien uudistunutta Caravan-lehteä. Palautteesi antaa tällä lomakkeella.
Kuva: Marko Pylvänäinen
Artikkeli on näyte uusimman Caravan-lehden sisällöstä. SF-Caravanin jäsenet saavat lehden ilmaiseksi, mutta sen voi ostaa myös irtonumerona Lehtipisteestä tai Lehtiluukku.fi-palvelusta.