Caravan-lehti somessa

Ei mikään aprillipila: vanhan Kleinbusin saa nyt täyssähköisenä!

Matkailuajoneuvot

Ei mikään aprillipila: vanhan Kleinbusin saa nyt täyssähköisenä!

Vuoden 1966 Transporter T1 -pakettiauton Samba-ikkunabussista on esitelty täyssähköiseksi muutettu konseptiversion.

Volkswagen käyttää Transporterin ensimmäisen mallisukupolven sähkökonversiossa samaa tekniikkaa, kuin mitä se käyttää vuosi sitten markkinoille tulleessa e-Kupla-sähköautossa.

Retrosähköautoissa käytetään Volkswagenin viimeisintä sähkötekniikkaa, mutta Volkswagen ei itse muokkaa retroautoista sähköautoja, vaan homman hoitaa Stuttgartin lähellä toimiva eClassics-yhtiö, joka on erikoistunut klassikkoautojen entisöintiin.

Sähkötekniikkaa bokserin paikalle

Bokserimoottorin tilalla on äänettömästi ja puhtaasti käyvä sähkömoottori.

Vuoteen 1967 saakka tuotannossa ollutta ensimmäisen sukupolven Transporteria vauhdittanut 44 hevosvoimainen 4-sylinterinen bokserimoottori on korvattu e-Bulli-versiossa 81-hevosvoimaisella sähkömoottorilla.

Tehojen tuplaantuessa myös vääntö kasvoi: takana maanneessa vastaiskumoottorissa sitä oli 102 newtonmetriä, kun sähkömoottorista sitä saadaan 212 newtonmetriä. Sähkömoottori on sijoitettu takana olevan moottorin paikalle, ja myös sähköinen T1 on takavetoinen.

Latauspistoke on takarekisterikilven takana. Virtaa otetaan vastaan 2,3–22 kilowatin teholla, mutta myös 50 kilowatin pikalataus on mahdollista – silloin ajoakun saa ladattua 80 prosentin virtatilaan 40 minuutissa.

Täyssähköversiossa on 1-nopeuksinen automaattivaihteisto. Alkuperäinen vaihdekeppi on korvattu etuistuinten välissä olevalla nykyaikaisella automaattivaihteiston ajosuunnanvalitsimella, josta löytyy myös jarrutusenergian talteenottoa tehostava B-asento.

Lattian alla auton keskellä olevan litiumioniakuston virran luvataan riittävän yli 200 kilometriin.

Sähköinen T1 kulkee parhaimmillaan 130 km/h, kun alkuperäisen T1:n huippunopeus oli 105 km/h.

Alusta ja ajo-ominaisuudet uusiksi

Ratti ja ohjauspylväs ovat entisellään, mutta vaihdekepin paikalla on nykyaikainen automaattivaihteiston ajosuunnanvalitsin. Ulkonäöstään huolimatta radio ei ole rahiseva alkuperäislaite vaan moderni soittopeli.

Koska sähköauto kiihtyy ja kulkee ihan eri tavalla kuin vanha Transporter, niin sen alusta laitettiin täysin uusiksi: e-Bullissa on muun muassa hammastanko-ohjaus, edessä ja takana monivarsituennat, säädettävät iskunvaimentimet ja tuuletetut levyjarrut kaikissa kulmissa. Ajovalot on toteutettu led-tekniikalla.

Myös konseptiauton sisätilat on modernisoitu. Ratti on entisellään, mutta vaikka sen takana oleva nopeusmittari muistuttaa alkuperäistä, mittariston keskellä olevat näytöt paljastavat auton luonteen. Musiikista vastaa alkuperäisen näköinen retrotyylinen radio, joka sisältää kuitenkin uusinta tekniikkaa.

Alkuperäisen näköinen nopeusmittari kertoo sähköajoon liittyvää tietoa.

Ensimmäisten mallisukupolvien Transporterien hinnat liikkuvat sen verran korkealla, että auton muuttaminen sähkökäyttöiseksi ei tee välttämättä hyvää sen myyntiarvolle. Jos tällainen muutos kuitenkin kiinnostaa, niin sähköautokonversion ja alustatöiden lähtöhinnaksi kerrotaan Keski-Euroopassa 64 900 euroa. Tämä hinta koskee T1-mallia, mutta eClassics muuntaa myös Transporterin T2- ja T3-mallit täyssähköisiksi.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Matkailuajoneuvot

Y l ö s