Erwin Hymer Group -konsernin (EHG) ylintä johtoa kävi hiljattain tutustumassa suomalaiseen matkailuajoneuvokenttään.
– Vierailumme aikana olemme nähneet, kuinka vahva asema caravan-harrastuksella on suomalaisessa matkailukulttuurissa, totesi Jan de Haas (CSO in Board of EHG).
Tämä oli vieraille yllätys siltikin, että heillä oli tiedossa Suomessa olevan väestömäärään nähden eniten matkailuautoja Euroopassa.
Jan de Haas ja Bernhard Kibler (Head of international Sales Operations) kertoivat Suomen aktiivisilla karavaanimarkkinoilla näkyvän pohjoisen sijaintimme tuomat vaatimukset talviseen caravan-harrastamiseen. Täällä myytävät ajoneuvot poikkeavat tässä asiassa muista Euroopassa myytävistä malleista – suomalainen karavaanari tietää, mitä tarvitsee vaativiin olosuhteisiin.
Erwin Hymer Group on Euroopan suurin matkailuajoneuvovalmistaja ja niihin liittyvien palveluiden tuottaja. Konsernin tytäryrityksen Erwin Hymer Group Suomi Oy:n kautta hoidetaan yhdeksän matkailuajoneuvomerkin asioita Suomessa, mukaan lukien Bürstner, Dethleffs, Hymer ja Sunlight.
Konsernin liikevaihto oli vuonna 2021 päättyneellä tilikaudella ennätykselliset 2,7 miljardia euroa, ja EHG valmisti noin 65 000 matkailuajoneuvoa. Henkilöitä konsernin palveluksessa on yli 6 000.
Tulevina vuosina konserni investoi 100 miljoonaa euroa tuotekehitykseen – kärjessä ovat muun muassa autonominen ajaminen, vaihtoehtoiset käyttövoimat ja ajoneuvojen verkottuminen.
– Ensimmäisen covid-aallon jälkeen matkailuajoneuvojen kysyntä kasvoi merkittävästi Euroopassa. Sen jälkeen, alalla on ollut haasteita materiaalitoimitusten, erityisesti alustatoimitusten kanssa. Näistä haasteista johtuen emme ole pystyneet tuottamaan markkinoiden odottamia määriä ajoneuvoja. Tämä toisaalta vääristää ensirekisteröintien tilastoa, Jan de Haas sanoo.
– Me emme ole vielä nähneet suoria vaikutuksia liittyen Itä-Euroopan tilanteeseen. Alueella on myynnistämme vain pieni osuus. Sen sijaan olemme jatkuvassa yhteydessä toimittajiimme alueella ja pyrimme pitämään tilanteen vaikutukset mahdollisimman pieninä. Tähän mennessä olemme pystyneet taklaamaan suorat vaikutukset muun muassa suhteessa puu- ja muihin raaka-aineisiin. Olemme varautuneet muihin ilmeneviin lisähaasteisiin ja kustannusvaikutuksiin liittyen epäsuorasti tilanteeseen Itä-Euroopassa.
Alalla on laajasti raportoitu erilaisia ongelmia liittyen uusien ajoneuvojen toimituksiin, esimerkiksi suhteessa komponentteihin ja toimitusaikoihin.
– Tilanne on tuttu ja myös meillä on ollut haasteita toimitusketjujen kanssa. Ainoa tapa käsitellä tilannetta on sopeuttaa tuotantosuunnitelmia vielä lyhyempiin ajanjaksoihin, ja keskipitkällä aikavälillä lisätä alihankkijoiden määrää. Hiljattain julkaisimme uutisen, että olemme solmineet strategisen yhteistyökumppanuuden Fordin kanssa. Yhteistyö sisältää perusajoneuvojen ja alustojen tuotannon sekä tuotekehityksen. Ensimmäiset Fordin kanssa tuotetut matkailuajoneuvot saadaan toimitettua tänä vuonna, de Haas sanoo.
– Matkailuajoneuvomarkkinat kehittyvät Suomessakin erinomaisesti kaikilla eri tuotesegmenteillä. On kuitenkin muistettava, että uudet rekisteröinnit heijastavat vain sitä, mitä tällä hetkellä pystytään toimittamaan. Kysyntä on tällä hetkellä huomattavasti korkeammalla kuin yleensä, Bernhard Kibler muistuttaa.
– Kestävä kehitys on ehdottomasti meidänkin agendallamme. Trendien osalta näemme ehdottomasti nousevana niin sanotut kompaktit retkiajoneuvot (urban vehicles), jotka voivat toimia kotitalouden ainoana ajoneuvona mutta myös matkailuajoneuvona. Etätyön tekeminen ”liikkuvista toimistoista” on myös tärkeää ottaa huomioon, Kibler toteaa.
– Keskipitkällä ajanjaksolla näemme, että myös vaihtoehtoiset käyttövoimaratkaisut, mukavuutta ja turvallisuutta lisäävät apujärjestelmät, ja kestävän kehityksen tuomat odotukset omavaraisuudesta ovat myös meidän huomiomme kohteena.
Bernhard Kibler on innostunut siitä, miten digitaaliset ja älyteknologiaratkaisut ovat nousemassa vahvasti caravan-alalla.
– Tämä ilmentyy muun muassa kiinteissä tai liitettävissä verkkotukiasemissa ja keskitetysti ohjattavissa toiminnoissa. Hyvä esimerkki tällaisesta on Hymer Connect App, hiljattain markkinoille lanseerattu älyteknologiaratkaisu matkailuautoille. Sen avulla voidaan tukea karavaanareiden kasvavia odotuksia liittyen asumiseen ja työskentelyyn perinteisen matkailun lisäksi.
Perinteinen ajoneuvoala on tehnyt siirtymää kohti jatkuvaa asiakaspalvelua jo joitakin vuosia. Aikooko matkailuajoneuvoala vastata nouseviin trendeihin asiakaspalvelussa ja jälkimarkkinoinnissa?
– Kuluttaja odottaa samantasoista palvelua niin meiltä kuin jälleenmyyjiltämme, koska on siihen tottunut henkilöautopuolella. Tuotteiden monitahoisuuden ja myös matalampien tuotantovolyymeiden vuoksi matkailuajoneuvoalaa on vaikeaa suoraan verrata palvelujen osalta. Asia on kuitenkin meille hyvin tärkeä. Asiakas on keskiössä. Siksi olemme merkittävästi lisänneet investointeja tälle vuodelle erilaisten palvelujen kehittämiseksi ja keskittämiseksi, millä halutaan samalla laajentaa niiden tarjontaa, Jan de Haas sanoo.
Teksti ja kuvat: Berit Virtanen-Thewlis