Matkailuvaunukaupan markkinakolmosella Kabella on ratkaistavanaan erikoinen pulma: Ruotsalaisvalmistajan myymien vaunujen keskihinta on 55 000 euroa, mutta sen pitäisi löytää ostajia myös edullisemmalle kalustolle.
Matkailuajoneuvovalmistajat ovat viime vuosina esitelleet kiihtyvällä tahdilla edullisen hintaluokan niin sanottuja ensiostajan vaunuja. Käytettävissä ei ole tietoa, mikä on Suomessa vuosittain ensirekisteröitävien uusien matkailuajoneuvojen hintaluokka, mutta on selvää, että edullinen hinta on erittäin merkittävä myyntivaltti.
Hobby on ollut kohta vuosikymmeniä Suomen myyvin matkailuvaunumerkki. Saksalaisvalmistajan menestys perustuu hinta-laatusuhteeltaan asialliseen mallistoon. Vuodesta toiseen vähintään joka kolmas Suomessa ensirekisteröitävä matkailuvaunu on Hobby. Viime vuonna Hobby saavutti ykkössijan 273 kappaleella, kun slovenialainen Adria ylsi 154:ään ja ruotsalainen Kabe 94 kappaleeseen.
Hobbylla on tällä hetkellä kuusi mallisarjaa, ja Suomen-hinnastossa on lähes 60 mallivaihtoehtoa. Hobbyn vaunujen lähtöhintaskaala on 19 800–37 900 euroa. Myös Adrialla on kuusi mallisarjaa. Adrian hintaskaala alkaa 16 800 eurosta ja ulottuu Astella-erikoismallin 64 700 euroa. Ilman Astellaa Adrian kalleimman vaunun lähtöhinta on 50 400 euroa.
Entä sitten kolmantena oleva Kabe? Ruotsalaisvalmistajalla on kutakuinkin saman verran mallisarjoja, mutta lähes kaikista sarjoista on sekä 235 että 250 senttimetriä leveitä malleja. Oma lukunsa ovat huvilamaiset Hacienda-mallit. Mutta jos nekin huomioidaan, niin Kaben hintaskaala on 32 900–110 000 euroa. Liikutaan siis ihan eri hintaluokassa kuin Hobbylla ja Adrialla.
Todella erikoista on se, miten Kaben myynti jakautuu mallisarjojen kesken. Suomessa 70 prosenttia myynnistä kohdistuu Royal-mallisarjaan, jossa valtaosa pohjaratkaisuista maksaa yli 50 000 euroa (kapeammat 47 275–55 700 euroa, leveämmät 49 325–74 300 euroa). Kaikkien Suomessa viime vuonna myytyjen Kaben vaunujen keskihinta olikin peräti 55 000 euroa.
Suomalaisia puhuttelevat ilmeisesti ainakin Kaben vaunujen talviominaisuudet. Kabe teki viime vuonna noin 1 400 matkailuvaunua. Polar, joka on toinen pohjoismainen/ruotsalainen vaunuvalmistaja, ylsi noin 300 ajoneuvon tuotantoon. Polar-vaunuja ei tuoda tällä hetkellä Suomeen.
Kabe haluaa tietysti myydä myös Royal-sarjan alapuolella olevia Classic- ja Jalokivi-mallisarjojen vaunuja, joten se on esitellyt kaksi 250 senttimetriä leveää Jalokivi-sarjan Ametist-erikoismallia. Näihin vaunuihin on ympätty erilaista varustusta lähes 10 000 euron edestä, mutta rajoitettuna eränä tehtävien mallien hinnat ovat nousseet vain 125 euroa! Erikoismallit maksavat 43 900 euroa, joten ne ovat varsin kaukana Kaben 55 000 euron keskihinnasta.