Kalliita renkaita ei kannata pilata vääränlaisella säilyttämisellä

Yksi renkaiden kuntoon olennaisesti vaikuttava asia on niiden säilytys. Vääränlainen säilytys lyhentää renkaiden käyttöikää ja voi jopa tuhota ne.

Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia suomalaisista autoilijoista säilyttää renkaitaan rengashotellissa. Rengashotellipalveluiden kysyntä on lisääntynyt erityisesti kasvukeskuksissa.

– Renkaiden säilyttäminen rengashotellissa yleistyy, sillä varsinkin kaupungeissa monella ei ole kotona ylimääräistä säilytystilaa. Lisäksi yhä useampi haluaa säästää omaa aikaansa ja vaivaansa. Harvemmalle kuitenkin tulee mieleen, että rengashotellissa säilytysolosuhteet ovat juuri renkaille sopivat, mikä vaikuttaa renkaiden kestävyyteen ja turvallisuuteen, kertoo vähittäiskaupasta vastaava Vesa Laitinen Vianorilta.

Mitä kannattaa huomioida renkaiden kotisäilytyksessä?

Jos renkaat haluaa säilyttää kotona, säilytyspaikan olosuhteiden tulee olla renkaille sopivat. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin mukaan kannattaa huomioida seuraavat asiat:

  • Jos säilytät renkaat omissa tiloissasi, varmista, että ne ovat sopivassa lämpötilassa. Varaston lämpötilan tulisi olla vähemmän kuin 25 astetta, alle 15 astetta. Mikäli lämpötila on yli 25 tai alle 0 astetta, kumin ominaisuudet voivat heikentyä ja renkaan käyttöikä lyhentyä.
  • Tarkasta, onko renkaiden säilyttäminen esimerkiksi häkkivarastossa sallittua taloyhtiössäsi. Se voi olla paloturvallisuussyistä kielletty, sillä renkaiden palamisesta syntyy myrkyllistä ja paksua savua, joka hidastaa pelastustöitä.
  • Renkaiden täytyy olla suojassa suoralta auringonvalolta ja voimakkaalta keinovalolta. UV-säteily heikentää renkaan ominaisuuksia.
  • Renkaita ei saa säilyttää kosteassa paikassa eikä alttiina sateelle tai roiskeille. Erityisen tärkeää on estää renkaita joutumasta lyhyeksikään aikaa kosketuksiin liuottimien, öljyjen tai rasvojen kanssa.
  • Renkaisiin ei saa kohdistua puristusta, jännitystä tai vääntöä. Ne aiheuttavat pitkäaikaisen varastoinnin aikana muodonmuutoksia, joiden kohdalta rengas voi paineistettaessa murtua.

Lähde: Nokian Renkaat