Kohta alkaa taas tuulilasien kiveniskemien kovin sesonki

Tuulilasivahinkojen määrä kasvaa talven kääntyessä kevääseen. Talven jäljiltä teillä on paljon kiviä, hiekkaa ja irronneita nastoja, jotka auton tuulilasiin osuessaan voivat aiheuttaa vaurioita.

Nykyautoissa koriin liimattu tuulilasi on osa auton kantavia rakenteita. Sen on osaltaan tarkoitus suojata matkustajia törmäyksessä autoon kohdistuvilta iskuilta. Vauriot lasissa saattavat vaikuttaa myös turvalaitteiden toimintaan.

– Matkustajan puoleinen turvatyyny on useissa automalleissa suunniteltu niin, että se ottaa lauetessaan tukea tuulilasista. Jos tuulilasin lujuus on heikentynyt kiveniskemien tai halkeaman takia, ei turvatyyny välttämättä toimi, kuten sen pitäisi, jolloin riski matkustajan vakavalle loukkaantumiselle kasvaa, sanoo tiedotteessa Autolasiketju Carglassin toimitusjohtaja Samuel Alander.

Uusissa autoissa tuulilaseihin on upotettu antureita ja erilaisia tunnistimia, jotka säätelevät automaattisten valojen, ilmastoinnin ja jopa pyyhkimien toimintaa. Lasiin kiinnitetyt kamerat taas ovat osa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahteja ja törmäysten varoitusjärjestelmiä. Mitä teknisempi ja harvinaisempi lasi on kyseessä, sitä kalliimmaksi lasinvaihto voi tulla. Uusissa autoissa pitää esimerkiksi säätää uudelleen kuljettajaa avustavia turva- ja mukavuuslaitteita.

Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin keväällä auringon paistaessa matalalta voi kuljettajan näkökenttään osuva särö häikäistä tai haitata näkyvyyttä.

Ohjeita lasivaurioihin:

– Tuulilasiin tullut kiveniskemä kannattaa suojata likaantumiselta esimerkiksi teipillä tai tuulilasilaastarilla. Lasi kannattaa viedä korjattavaksi lasiliikkeeseen tai korjaamoon mahdollisimman pian, koska esimerkiksi lämpötilan vaihtelu voi pahentaa vauriota.

– Jos auton jokin muu lasi kuin tuulilasi rikkoutuu, se joudutaan yleensä vaihtamaan. Sivu- ja takalasit ovat yleensä karkaistua lasia, jota ei voi korjata.

– Jos auton kaskoon kuuluu lasivakuutus, lasin korjaus onnistuu useilla vakuutusyhtiöillä ilman omavastuuta.

Lähde: LähiTapiola

Keskustelu

  1. Roiskeläpät edessä ja takan pakollisiksi, ei täällä missään Brysselissä kurvailla.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *