Mikä ihmeen Niesmann+Bischoff?

Puoli-integroitu Smove on herättänyt ihastusta linjakkuudellaan. Mutta mikä ihmeen N+B on Caravan-lehden koeajaman matkailuautokaunottaren takana?

50-luvun puolivälissä matkailuvaunukauppiaana aloittanut Niesmann+Bischoff teki ensimmäisen matkailuautonsa vuonna 1981. N+B:n ensimmäisen mallin nimi oli Clou, joka kulki pitkään saksalaismerkin mallistossa – ja itse asiassa yrityksen nimi oli tässä vaiheessa Niesmann-Bischoff-Clou-Produktionsgesellschaft mbH. Vuonna 1996 Niesmann+Bischoff GmbH päätyi osaksi Erwin Hymer Group -konsernia.

N+B:n lippulaivamalli Flair rakennetaan Ivecon takavetoiselle alustalle, ja suurimmillaan täysintegroidun auton kokonaismassa on 7,5 tonnia.

Suomessa Niesmann+Bischoffin matkailuautoja on myyty lähes koko 2000-luvun ajan, mutta Caravan Larvannon toiminnan loppumisen jälkeen merkki oli pari vuotta ilman edustajaa. Nyt N+B:n maahantuonnista ja myynnistä vastaa Best-Caravan Oy.

Vieläkin N+B:n mallistoon kuuluva Flair näki päivänvalon 1994 alkovimallina. Flair uudistui edellisen kerran vuonna 2014. Nykyään Flair on Euroopan johtaviin luksusluokan matkailuautojen valmistajiin lukeutuvan N+B:n lippulaivamalli. 11 Flair-mallia rakennetaan Ivecon takavetoiselle Daily-alustalle, ja suurimmillaan 8,3–9,3-metristen autojen kokonaismassa on 7,5 tonnia. Tarjolla on 11 pohjaratkaisua lähtöhintahaarukan ollessa 182 290–191 000 euroa.

Luksusmatkailuautovalmistaja Niesmann+Bischoffin edullisempi täysintegroitujen autojen mallisarja on Fiat Ducato -alustainen Arto.

N+B:n laajin mallisarja on vuonna 1998 ensiesitelty täysintegroitu Arto, joka sai nykyisen ilmeensä vuonna 2013. Arto-sarjassa on tällä hetkellä 14 pohjaratkaisua, jotka rakennetaan Fiat Ducaton alustalle. 7,2–8,8-metrisistä malleista yhdeksän on yli 8-metrisiä ja 3-akselisia. Arto-mallien lähtöhintaskaala on 110 150–128 490 euroa.

N+B esitteli mallivuodelle 2017 puoli-integroidun Smoven (otsikkokuvassa), joka toi valmistajan aiempaa matalampaan koko- ja hintaluokkaan sekä uuteen matkailuautosegmenttiin. N+B halusi testata Smovella, miten luksus myy pienemmässä kokoluokassa. Ja se on myynyt niin hyvin, että vaikka tuotantoa on hieman lisätty, niin kysyntä ylittää koko ajan tarjonnan. Saksan Polchissa valmistuu pari Smovea päivässä, eikä tuotantotahtia olla nostamassa.

Ducato-alustaisen Smoven neljästä pohjaratkaisusta kahdessa on poikittainen takavuode ja kahdessa erillisvuoteet. Tarkempaa tietoa Smovesta on Caravan-lehden numeron 2/2020 (ilmestymispäivä n. 20.2.) koeajoraportissa.