Syksyn edetessä ja iltojen pimetessä on tärkeää huolehtia siitä, että ajoneuvossa palaa valot myös takana. Valtaosassa matkailuautoista takavalot eivät pala, jos valokytkin on huomiovaloasennossa.
Huomiovalot, joista käytetään myös nimitystä päiväajovalot, ovat tätä päivää. Käytännössä kaikissa uutena myytävissä autoissa on vähintäänkin halogeenipolttimoin toteutetut huomiovalot. Vallitseva trendi on kuitenkin se, että huomiovalot on toteutettu leditekniikalla.
Huomiovalot kytkeytyvät aina virran kytkemisen jälkeen päälle, kun valokytkin on auto- tai 0-asennossa. Automaattinen ajovalojen ohjaus – tai paremminkin huomiovalojen automaattinen ohjaus – tarkoittaa sitä, että huomiovaloilta siirrytään automaattisesti lähivaloille hämärän tullessa.
Huomiovalojen automaattinen ohjaus on vasta tulossa pakolliseksi varusteeksi, mutta kyseessä ei ole mistään uudesta tekniikasta. Huomiovalojen ohjaus tapahtuu hämärätunnistimen ohjaamana – paremmin varustelluissa autoissa ohjaukseen osallistuu myös sadetunnistin.
Hämärätunnistimissa on eroja, mutta huonompikin tunnistin on parempi kuin pelkästään kuljettajan huomiokykyyn perustuva ohjaus. Tuulilasissa oleva tunnistin ei kuitenkaan kytke ajovaloja, jos lumi pöllyää auton takana. Myös sumu voi sotkea hämärätunnistimen ”aivot”, sillä valoa on tietyllä tavalla riittävästi.
Suurimmalle osalle autoilijoista lienee uusi tieto, että hämärätunnistimen herkkyyttä pystyy nykyään säätämään yllättävän monessa uudessa autossa. Säätö on 3–5-asentoinen, ja ainakin syksyllä ja talvella tunnistin kannattaa ilman muuta pitää herkimmillään.
Ajovaloautomatiikka eli se, että ajovalot syttyvät automaattisesti auton käynnistyessä, on vakiovarusteena käytännössä kaikissa nykyautoissa. Valokytkimen voi siis pitää koko ajan ajovaloasennolla – huomiovalot eivät silloin pala, mutta takavalot palavat. Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää pimeään vuodenaikaan, jos autossa ei ole huomiovalojen automaattista ohjausta tai olosuhteet ovat sellaiset, että automatiikka ei toimi fiksusti.
Oman ajoneuvon tekniikka pitäisi tietysti tietää ja tuntea, mutta aina näin ei kuitenkaan ole. Autoa vuokrattaessa kaikkia asioita ei tule välttämättä kysyttyä, eikä esimerkiksi matkailuautoa vuokralle antava välttämättä tule kertoneeksi sellaisista itsestäänselvyyksinä pitämistään asioista kuin valojen käytöstä.
Sekä nykyisessä että tulossa olevassa uudistuneessa Fiat Ducatossa takavalot eivät pala huomiovaloasennossa, ja harvassa matkailuautolla on valojen toimintaa ohjaava hämärätunnistin. Tämä lisää matkailuautojen vuokraajien opastuksen tarvetta, sillä moni vuokraaja ajaa normaalisti autolla, missä valojen ohjaus tapahtuu hämärätunnistimen avulla – ja osassa henkilöautoista takavalot palavat myös huomiovalojen yhteydessä.
Ducatossa tietynlaisen ongelman muodostaa myös se, että mittarivalot palavat myös huomiovaloasennossa – hämärän laskeutuessa kuljettaja ei huomaa mittaristosta, että nyt tarvitaan lisää valoa. Varsinkin katuvalaistulla tiestöllä liikuttaessa ratin takaa ei helposti huomaa, että auton edessä näkyy niukasti auton valojen tuottamaa valoa. Ducato kuuluukin niihin autoihin, joissa ajovalot kannattaa pitää kesäaikaa lukuun ottamatta koko ajan päällä.
Mittariston valottomuus ei tosin johda automaattisesti valojen kytkemiseen oikealla tavalla, sillä autossa, jonka valokytkimessä on kolme asentoa, keskiasennossa palavat seisontavalojen lisäksi yleensä myös mittarivalot. Tämä on selitys sille, miksi liikenteessä näkee autoja, joissa on takana asianmukaiset valot, mutta edessä palavat niin sanotut parkkivalot: kuljettaja on huomannut pimeän mittariston, mutta kiertänyt valokytkintä virheellisesti vain yhden pykälän verran.
Takavaloista huolehtiminen liittyy myös matkailuvaunujen vetoon, sillä jos vetoautossa ei pala huomiovaloasennossa takavalot, niin myös vaunun perä on pimeä. Tämä on toki täysin sallittua ”hyvän valon aikaan”. Jos autossa ei ole aiemmin mainittua hämärätunnistimella tapahtuvaa valojen ohjausta, kuljettajan pitää itse huolehtia ajovalojen kytkemistä.