Caravan-lehti somessa

Norjan tietullilaskut hämmentävät monia suomalaisia

Pinnalla

Norjan tietullilaskut hämmentävät monia suomalaisia

Heti koronaepidemiatilanteen taas mahdollistaessa moni suomalainen toivoo pääsevänsä reissaamaan matkailuajoneuvollaan myös naapurimaassa Norjassa. Norjassa on yli 200 tietullipistettä, joiden kautta kulkemisesta voi tulla reissuun oma pieni ”lisäsäätönsä”, etenkin jos maa ja sen käytännöt eivät ole jo ennestään tuttuja.

Kotiin saapuneet laskukirjeet Norjan tietullimaksuista herättävät toisinaan ihmetystä. Laskut saapuvat joskus vasta pitkälti yli puolen vuoden päästä tai niissä voi olla vääriä tietoja. Välillä pelkästä viitenumerostakin voi syntyä melkoinen soppa, ja ulkomaisen laskutusoperaattorin kanssa asioiminen ja reklamointi voi olla hankalaa.

Jo järjestelmän lähtökohta voi hämmentää. Miksi englantilainen yritys lähettää laskun, joka pitää maksaa saksalaiselle pankkitilille tietullimaksusta, jonka ajoin vaikkapa Oslossa?

Norjan tielaitos Statens vegvesen on monen muun maan tielaitoksen tapaan ulkoistanut ulkomaalaisten Norjassa ajamien tietullimaksujen laskuttamisen Euro Parking Collection -nimiselle yritykselle (EPC), jonka pääkonttori on Lontoossa.

Kun autolla hurauttaa pysähtymättä automatisoidun norjalaisen tietullin läpi, autosta rekisterinumeroineen räpsäistään valokuva järjestelmään. EPC lähettää auton rekisterinumeron perusteella selvitettyyn kotiosoitteeseen laskun. Ellei reissaaja ole sitten ennalta tehnyt sopimusta AutoPass-järjestelmään, jolloin laskuttajakin on eri.

Periaatteessa helppoa ja yksinkertaista, mutta…

Oman osuutensa EPC:n kanssa säätämisestä ovat saaneet muun muassa turkulaiset Vaartiot, jotka olivat käyneet viime vuoden elokuussa Norjassa Lofooteilla.

– Ensin EPC:ltä tuli muutama viikko sitten yksi lasku, jossa oli ainoastaan minun nimeni oikein. Osoite, rekisterinumero ja auton merkki olivat väärin, Matti Vaartio kertoo.

Siinä laskussa oli jopa tietullin perusteeksi laitettu sellainen päivämäärä, jolloin Vaartiot eivät voineet mitenkään olla kyseisessä paikassa.

EPC oli lähettänyt ensimmäisen laskun johonkin muuhun osoitteeseen Turussa, mutta Vaartion nimellä. Posti oli kääntänyt laskun Vaartioiden oikeaan osoitteeseen.

– 13.5. tuli toinen lasku, jossa osoite, rekisterinumero ja auton merkki ovat oikein, mutta nimi on väärin.  On se ihmeellistä, kun koko lasku ei ole täysin oikein kummassakaan tapauksessa.

Vaartioiden laskun liitteeksi otetuissa valokuvissa mainitaan Hålogalandsbrua-niminen pitkä silta muutaman kilometrin päässä Narvikista.

– Siellä me kyllä kävimme laskussa mainittuina päivinä, joten myöhemmin tullut lasku lienee sentään nimeä lukuun ottamatta oikein.

Suurista summista ei ole kysymys. Ensimmäinen lasku oli 3,64 euroa, toinen 7,28 euroa. Molemmat laskut on päivätty jo 21.3.2020. Jälkimmäisen laskun Vaartiot aikovat maksaa, vaikka siihen merkitty eräpäivä oli ja meni jo 18.4. Ensin tullutta laskua he eivät aio maksaa, vaan ovat reklamoineet sähköpostilla EPC:lle. EPC lupasi vastata 28 päivän kuluessa.

EPC:lle voi rekisteröityä

Laskujen epäselvyyksiltä tuskin koskaan täysin vältytään minkään yrityksen osalta. Moni kokee, että itselle satunnaisen Norjassa piipahtamisen kannalta helpointa on kuitenkin se, että ei vaivaa etukäteen päätään millään EPC:llä tai AutoPASS-järjestelmällä. Lasku tulee perässä, kun tulee.

EPC:n laskun ”osumatarkkuutta” saattaa pystyä parantamaan sillä, että käy rekisteröitymässä ennen reissuun lähtöä EPC:n järjestelmään. Rekisteröitymisestä on EPC:n mukaan se hyöty, että laskut saa nopeammin (sähköpostitse) ja laskutustietoja on helpompi tarkistaa. Myös laskutuksen perusteena olevia valokuvia saattaa päästä netissä EPC:n palvelussa paremmin katsomaan rekisteröityneenä.

AutoPASS Norjassa ajaville

Jos Norjassa tulee ajettua usein seuduilla, joissa on maksullisia tieosuuksia, yksi vaihtoehto on tehdä sopimus AutoPASS-järjestelmään, jossa auton tuulilasiin kiinnitetään pieni ”tagi”.

AutoPASS tuo 10–20 prosenttia alennusta Norjan tiemaksuihin, ja alennusta myös moniin silta- ja lauttamaksuihin ympäri Skandinaviaa. Yli 3 500 kiloa painavalla M1-luokan matkailuautolla reissaava hyötyy AutoPASS-sopimuksesta vielä enemmän, koska tällöin laskutusperusteena ei ole kalliimpi kuorma-auto vaan henkilöauto.

Sopimuksen voi tehdä minkä tahansa norjalaisen tietulliyhtiön kanssa, esimerkiksi Fjellinjenin.

Kotiin postilla tuleva tagi on ilmainen, mutta siitä veloitetaan 200 Norjan kruunun eli noin 18,30 euron panttimaksu. Rahat saa takaisin, kun sopimuksen lopettaa. Tagi on aina ajoneuvokohtainen, eli sitä ei voi esimerkiksi lainata kaverille.

AutoPASS ei ole ainoa Norjan tietulleilla toimiva järjestelmä. EasyGo-niminen sopimustarjoaja operoi Norjan lisäksi muun muassa Tanskassa, Ruotsissa ja Itävallassa.

EPC:n laskuesimerkki.

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Pinnalla

Y l ö s