Osa Sprinter-alustaisista matkailuautoista joutuu jarruremonttiin

Suomessa on jonkin verran sekä Sprinter-pakettiautoja että Sprinter-alustaisia matkailuautoja, jotka kutsutaan takajarrusatuloiden vaihtoon.

Mercedes-Benzillä on selvitetty viime vuoden lopulta alkaen nykyisen Sprinterin takajarruissa ilmennyttä vuotoa, joka koskee osaa sähköisellä seisontajarrulla varustetuista autoista. Ongelma alkoi ilmetä yli 60 000 kilometriä ajetuissa autoissa, joissa sähköinen seisontajarru oli kytkeytynyt paljon. Tällaista ajoa on käytännössä vain jakeluajo.

Takajarrusatuloiden uusimistarve ei koske kuin osaa Sprintereistä. Mercedes-Benzillä on ilmeisesti mennyt aikaa sen selvittämisessä, mitä jarrusatulaerää ongelma koskee, ja mihin autoihin kyseisiä osia on asennettu. Autotehtaiden tavanomaisista huoltoonkutsuista poiketen korjaustarve ei siis kohdistu jonkun tietyn aikakauden autoihin.

Korjauskutsu myyjätahon vastuulla

Mercedes-Benzin hyötyautot maahan tuova Veho on saanut nyt tiedon niistä autosta, jotka se kutsuu jarruremonttiin. Vehon kautta on Suomeen myyty vain 28 tällaista Sprinteriä. Mahdollisesti harmaatuotuihin Sprintereihin Vehon velvollisuudet tai edes tiedot eivät ulotu.

Oman kategoriansa muodostavat Sprinter-alustaiset matkailuautot, joiden merkittävin käyttäjä on Hymer. Mercedes-Benzin henkilökunta korjasi jarruongelmaisia Sprintereitä Hymerin tuotantolaitoksilla, mutta korjausurakka viivästytti Sprinter-Hymereiden toimituksia.

Sprinterin takajarruissa ilmennyt vuoto viivästytti tämän Hymerin lippulaivan tuloa Suomeen kuukausilla. Auton koeajoraportti on luettavissa 15.4. ilmestyvästä Caravan 3/2021.stä. Sprinterin takajarruissa ilmenevä vuoto ei tiettävästi liity auton vetotapaan vaan sähkötoimiseen seisontajarruun.

Suomessa tämä näkyi esimerkiksi siinä, että Caravan-lehden piti koeajaa Hymerin lippulaivamalli B-Klasse Masterline I 890 jo loppuvuodesta niin, että koeajoraportti olisi ollut Caravan 1/2021:ssä. Nyt koeajo tehtiin Caravan 3/2021:een maaliskuun alussa autolla, jolle ei ole vielä tehty tarvittavia korjaustoimenpiteitä.

Valtuutetut Mercedes-Benz-korjaamot tekevät myös Sprinter-matkailuautojen takajarrujen korjaukset, mutta näitä autoja ei kutsu korjaukseen Veho vaan kyseisten matkailuautojen maahantuojat. Tiedossa ei ole, kuinka suurta määrää Suomessa olevia matkailuautoja korjaustarve koskee.

Mercedes-Benziltä painotetaan, että kyseinen jarrunesteiden vuoto ei ole mikään äkkiä iskevä vika. Jos jarruissa esiintyy vuotoa, niin kuljettaja huomaa sen ensin jarrupolkimen ”pehmentymisenä” ja polkimen liikeradan kasvuna. Jos tätä signaalia ei huomata, niin jossakin vaiheessa mittaristoon syttyy jarrunesteen vähenemisestä kertova merkkivalo. Viimeinen keino kuljettajan huomion kiinnittämiseksi lienee ainakin automaattivaihteisessa autossa se, että auto ei suostu enää liikkumaan.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *