Caravan-lehti otti pikatyypit Suomessa syksyllä vierailleesta huippuhintaisesta maantieristeilijästä. Vastaavan tasoinen Concorden Centurion-malli on tilattu Suomeen myös myytäväksi.
Kun vapaa-ajanasuntoon sijoittaa yli 700 000 euroa, saa kohtuullisen komean lomapaikan. Kun matkailuautoon sijoittaa saman summan, saa varsin tasokkaan loma-asunnon, jonka tontilta ei tarvitse ajaa nurmikoita.
Hulppeita maantieristeilijöitä valmistava saksalainen Concorde esitteli mallivuodelle 2014 Mercedes-Benzin Actros-alustalle rakennettavan 12-metrisen Centurion 1200 -matkailuautojättiläisen.
Centurion 1200 on vieläkin Concorden parhaan mallisarjan tähti. Suomessa vierailleen 1165 GSI:n perushinta on 643 100, mutta 1200-mallien kohdalla perushintataso on jo 718 200 euroa. Ja vaikka kyse on huippuhienoista liner-autoista, niitäkään ei yleensä hankita ”perusvarusteltuina”, vaan lisävarustelistalta ruksitaan yhtä ja toista mukavaa.
Centurion 1200 oli ensimmäinen Concorden valmistama auto, mihin sai levityksiä. Slideoutit ovat Concorden omaa suunnittelua, ja rakenteiden luvataan toimivan erilaisissa lämpötiloissa ja olevan yhtä lämpimiä kuin kiinteät tilat.
Kun auton hintaluokka on tuota tasoa, ulokkeiden pitääkin toimia moitteettomasti. Centurion tehdään tilauksesta asiakkaan toiveiden mukaiseksi, ja maantieristeilijän tilaava joutuu varautumaan pitkään toimitusaikaan. Näin ollen ei ole takuita siitä, että Best-Caravanin Suomeen tilaama Centurion 1165 ehtisi Lahden syksyiseen messutapahtumaan.
Nykyisin Centurion on mallisarja, ei pelkästään kaksi 1200-mallia (1200 GST ja 1205 GST). Suurimman mallin alapuolella ovat 10-metrinen 990 MI, 11,1-metrinen 1100 GSI sekä 11,7-metriset 1160 GSI ja 1165 GSI. Vain 990 MI:stä puuttuu autotalli ja slideout-erkkerit, eikä kyseiselle ”karvalakkimallille” ole mallivuodelle 2019 Suomi-hintaa.
Mallinumero kertoo suunnilleen auton pituuden sentteinä. Leveyttä Concorden parhaan mallisarjan autoilla on 250 senttiä – ilman ajon aikana sisällä olevia erkkereitä.
Kaikki Centurion-mallit tehdään Mercedes-Benzin Actros-alustalle. Actrosin perusmoottori on 7,7-litrainen rivikuutonen, jonka huipputeho on 299 hevosvoimaa.
Suomessa vierailleessa Centurion-mallissa oli 12,8-litrainen moottori, jonka teho on 476 hevosvoimaa ja huippuvääntö muhkeat 2 300 newtonmetriä. Pelkän moottorin lisähinta on noin 40 000 euroa.
Yli 700 000 euroa maksavan matkailuauton kohdalla ei kannata lähteä luettelemaan varusteita yksityiskohtaisesti, sillä niitä riittää.
Auton takaosaston muodostaa reilun kokoinen makuuhuone, missä on muhkea saarekevuode. Joustinsälepohjavuoteen molemmat päädyt nousevat, ja vuoteen jalkopäädyssä on tietysti televisio.
Makuuhuoneen suurin heikkous on sen korkeus: koska takana on pienen auton nielevä talli, vuoteen ympärillä on seisomakorkeutta vain noin 170 senttiä. Makuuhuoneen ja auton keskellä olevan pesuhuoneen saumassa olevalla portaalla lyökin helposti päänsä liukuoven yläkiskoon.
Pääosin hipaisukytkimillä toteutettu valaistus on huiman hyvä. Samalla tavalla voidaan luonnehtia auton kaappeja: ne ovat isoja, ja niitä on paljon. Lukitus hoidetaan painonapeilla, mutta jopa kaappien ovissa on kiinnivetoautomatiikka.
Pesutilassa on marmorimaiset pinnat, tummaa sävyä ja isot peilipinnat. Ja sitä edellä kehuttua kaappitilaa on huimasti – isot vaatekaapit mahdollistavat pidemmänkin reissaamisen. Ja saman mahdollistaa lisävarusteena saatava 500 litran dieseltankki.
Pesuhuoneen ovet ovat lasia tai paksua muovia. Hieno suihkutila on varustettu katto- ja käsisuihkulla. Savulasioven takana kunnollinen vessa. Auton keskiosasto on suljettavissa molempiin suuntiin jämäköillä ovilla.
Keittiössä on isot vetolaatikot, ja vaikka kuinka paljon apteekkarinkaappeja. Kalliissakaan matkailuautossa ei ole kovon kehuttavia yläkaappeja, sillä astiankuivauskaappi puuttuu. Liesituulettimen alapuolella on induktioliesi ja paljon tasotilaa. Keittiön varustukseen kuuluvat myös uuni ja astianpesukone.
Olohuoneen nahkaverhoillut nojatuolit saa löhöilyasentoon, joten apukuljettajan takana olevalle seinälle laskettavaa televisiota on mukava katsella. Myös telkkariseinällä olevassa kahden hengen sohvassa on säädettävä istuinosa. Istuinryhmien välissä on iso pöytä.
Sama ylellinen verhoilu ulottuu myös ohjaamon istuimiin. Kojelauta on käännetty ilmajousitetulla penkillä maantieristeilijää komentavaa kuljettajaa kohden. Isossa autossa on vain yksi ovi, joten ohjaamoon ei kannata astella kuraisilla jalkineilla.
Takatallissa on alumiiniset kiskot ja vinssi, joten pikkuauto saadaan helposti kyytiin.
Lähes 12-metrinen auto ei ole mitenkään rento ajettava, jos kuljettajalla ei ole kokemusta isojen autojen ajamisesta.