Seat Mii Electric Plus – näppärä sähköauto matkailuauton kaveriksi

Taloudessamme on ollut matkailuauto jo 25 vuotta, mutta aina sen rinnalla ollut käytössä myös henkilöauto. Näin siksi, että matkailuauto on aika kömpelö kaupunkiliikenteessä.

Sähköautojen yleistyessä alkoi vähitellen mielessä itää, että mitäpä jospa vaihtaisimmekin nykyisen jo iäkkään bensarosvomme sähköautoon. Ostohaluja on hillinnyt kuitenkin se, että sähköautot ovat olleet niin turkasen kalliita.

Mutta viime vuoden lopulla lävähti eteen todella houkutteleva sähköautotarjous: Seat Mii Electric Plus, hinta valtion hankintatuella ja Seatin kampanjatarjouksella reilusti alle 20 000 euroa.

Tähän täkyyn piti oitis tarttua!

Maltillisella lisävarustelulla ja talvirenkailla automme hinnaksi tuli 18 450 euroa. Onneksi tuli kaupat tehtyä ripeästi, sillä Seat Mii Electric nousi heti melkoiseksi myyntihitiksi. Me saimme auton jo maaliskuun alussa, hitaammin reagoineet joutuvat odottelemaan omaansa pitkälle ensi vuoteen.

Ketterä kaupunkiauto

Nyt kokemusta sähköautosta on kertynyt jo yli puolen vuoden ajalta. Sähköautolla ajellaan meillä kaikki arkiajot, ja pitkille matkoille lähdetään retkeilyautolla. Olemme olleet todella tyytyväisiä sähköautoomme. Auto on pieni ja näppärä, ja sitä on todella mukava ajella.

Seat Mii Electric Plus ei ole mikään ylellinen auto, mutta kaikki tarpeellinen siitä löytyy. Auto näyttää ulkoa miltei mopoautolta, mutta siihen nähden sisätilat ovat yllättävänkin avarat. Neljä henkeä sopii hyvin kyytiin, mutta tavaratila neljän hengen tarpeisiin on mitätön. Jos vain kaksi henkeä lähtee reissuun, saa käyttöön hulppean tavaratilan kääntämällä alas takapenkin selkänojat.

Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen selkeitä ja mittaristo on pelkistetty. Pyöreistä viisarimittareista näkee auton nopeuden, sen hetkisen kulutuksen ja akun varaustason.  Mittariston näyttöön saa viiksestä painelemalla erilaisia lisätietoja.

Mukava yksityiskohta on kiinteä kännykkäteline kojelaudassa, on helppo laittaa siihen kännykkä ja navigoida kohteeseen. Kännykkään voi ladata Seatin oman bluetooth-apin, josta löytyy navigoinnin lisäksi monia muita toimintoja. Voi esimerkiksi ajastaa etukäteen autoon sisätilan lämmityksen tai viilennyksen. Kesällä Seat julkisti myös mobiilisovelluksen, joka antaa mahdollisuuden puhelinyhteyden avulla ohjata etänä auton erilaisia toimintoja.

Kaupunkiliikenteessä autolla on todella mukava puikkelehtia. Se kiihtyy pienillä nopeuksilla ärhäkästi: nollasta viiteenkymppiin alle neljässä sekunnissa. Mutta pitää muistaa, että kyyti on äänetöntä – pyöräilijät tai jalankulkijat eivät välttämättä huomaa, että auto on tulossa. Etenkin markettien parkkipaikoilla on syytä ajella varovasti.

Moottoritiellä sähköä kuluu

Maanteilläkin autolla on vaivatonta kurvailla. Koska auton 300 kg painava akku on alustassa, on painopiste alhaalla. Painavan akun vuoksi tuulet eivät pahemmin pientä autoa heiluttele.

Maantienopeuksilla ja sileällä asvaltilla rengasmelu on vielä kohtuullinen, mutta moottoritienopeuksilla se on jo aika kuuluva. Eipä Seat Mii Electric muutenkaan ole omimmillaan moottoritienopeuksilla. Kun vauhtia on 120 kilometriä tunnissa, alkaa huolestuneena vilkuilla auton varaustilannetta. Myös kulutusmittari kertoo siitä, että nyt sähköä kuluu ripeästi.

Seat Mii -sähköauton vaihdekeppi.
Vaihdevivusta voi kytkeä päälle liike-energian talteenoton.

Mutta kaupunkiajossa sähköä riittää. Kun kaupungissa kytkee päälle hidastusenergian talteenoton (siis käyttää jarrupolkimen sijaan moottorijarrutusta), akku latautuu.

Autossa on 36,8 kilowattitunnin akku, jonka luvataan yhdistetyssä kaupunki- ja maantieliikenteessä antavan 260 kilometrin toimintamatkan.  Pelkässä kaupunkiajossa ajelee yhdellä latauksella reilusti yli 300 kilometriä.

Latauspaikkoja jo mukavasti

Lähes tyhjän akun saa 22 kilowatin pikalatausasemalla ladattua täyteen alle kahdessa tunnissa. Tällaiset latausasemat ovat nopeasti yleistymässä. Netistä löytyy useampiakin sovellutuksia, joista voi tarkistaa mistä lähin latausasema löytyy.

Sähköauton pikalatauspiste.
Maksullisilla pikalatauspisteillä sähköautoon saa nopeasti virtaa. Pikalatauksessa käytetään CCS 2 -pistoketta.

Kotioloissa auton akun lataa täyteen yhdessä yössä. Lisävarustepaketin mukana tuli suko-pistokkeeseen sopiva latausjohto (Type 2 -Suko -tilapäislatauslaite). Suko-johdolla latasimme autoa pihan lämmitystolpasta koko kevään, mutta kesällä saimme talon nurkalle asennetuksi oman sähköauton latauspiteen. Latausasema on kotimainen Ensto One Home, jonka latausteho on 7,4 kW (32A).

Tällä voimavirtaa käyttävällä kiinteällä latausasemalla akun lataa tyhjästä täyteen reilussa neljässä tunnissa, selvästi nopeammin kuin irtokaapelilla. Tosin yön yli ladattaessahan nopeudella ei ole sanottavaa merkitystä.

Suurin etu kiinteästä latauslaitteesta on kuitenkin se, että irtokaapeleita voi nyt säilyttää siististi autossa, jotta ne ovat käytettävissä kun tarve tulee.

Sähköauton voi ladata tavallisesta suko-pistorasiasta, kun käyttää tilapäislatausjohtoa. Myös voimavirtapistokkeesta saa sähköä, kun käyttää adapteria.

Selvitysten mukaan Suomessa sähköautoista ladataan 80 prosenttia kotioloissa, ja 20 prosenttia julkisissa latauspisteissä. Julkisia latauspaikkoja on nyt yli tuhat, ja näissä on yhteensä yli 4 000 latauspistettä.

Latauksen hinta vaihtelee suuresti. Joissain veloitetaan lataukseen käytetyn ajan mukaan, joissain laskutetaan ladatun sähkön mukaan. Ilmaisia latauspisteitä löytyy vielä esimerkiksi joidenkin marketien pysäköintipaikoilta.

Riittääkö sähkö?

Monelle sähköauton ostoa pohtivalle kynnyskysymyksesi nousee sähköauton toimintamatka. Mitä tehdä jos sähkö loppuukin kesken matkan?

Ennakoinnilla tällaisen tilanteen voi välttää.  Mutta jos kaikesta huolimatta huomaa, että sähkö ei ehkä perille asti riitäkään, on syytä etsiä ajoissa netistä lähin latauspiste.

Jos virallisia latauspisteitä ei lähistöltä löydy, voisi teoriassa auton mukana tulleella tilapäiseen lataukseen tarkoitetulla johdolla ladata autoon sähköä kaikkialta missä sähkörasioita on.

Jos matkalla akku pääsee täysin tyhjenemään ja auto jää tielle, ainoa keino on hinauttaa auto sinne missä akun voi ladata. Autoliiton matkanjatkumispalveluun ja Karavaanarin tiepalveluun sisältyy sähköauton hinaus lähimmälle latauspisteelle.

Julkisia latauspisteitä on mm. huoltoasemilla, ostoskeskuksissa ja parkkipaikoilla. Maksullisia latauspaikkoja käytettäessä on yleensä oltava mukana oma latausjohto. Pikalatausasemilla on kiinteä johto.

Lataaminen on helppoa. Latauskaapelin toinen pää kiinnitetään ensin autoon ja sitten toinen pää latauslaitteeseen. Lataus alkaa joko automaattisesti tai tunnistautumalla palveluntarjoajalta saatavalla (tilattava etukäteen, maksuton) etäluvun mahdollistavalla RFID-lätkällä. Latausta varten kannattaa älypuhelimeen ladata eri palveluntarjoajien apit. Apilla voi myös latauksen maksaa.

Julkisilla latausasemilla tankkausta helpottaa, kun hankkii etukäteen eri huoltoasemaketjujen RFID-lätkät.

Suomessa ja koko Euroopassa sähköautojen nykyinen latausstandardi on Type 2. Lähes kaikissa eurooppalaisissa täyssähköautoissa on mahdollisuus pikalataukseen CCS 2 -pistokkeella. Tämä mahdollisuus löytyy myös Mii Electricistä.

Edullista ajoa

Sähköautolla ajaminen on edullista. Mii Electricin akun saa lähes tyhjästä täyteen 4,7 eurolla (perusteena sähkön keskihinta 0,13 €/kWh). Yhdellä latauksella ajelee 280 kilometriä, kaupungissa reilusti yli 300 kilometriä. Maksullisissa julkisissa latauspisteissä lataus onkin jo selvästi kalliimpaa.

Vuotuiset verot jäävät pieniksi. Seat Mii Electricin perusvero vuodessa on 53,21 euroa ja käyttövoimavero 87,60 euroa. Eli yhteensä 140,89 euroa vuodessa. Näiden lisäksi tulevat tietenkin vakuutusmaksut, jotka ovat verrattavissa saman hintaluokan tavallisen henkilöauton vakuutusmaksuihin.

Sähköautoilu on siis edullista, mutta ennen kaikkea se on mukavaa. Sen verran hyviä kokemuksia autosta on nyt kertynyt, että varmuudella seuraavakin henkilöautommekin on sähköauto.

Seat Miin Eco-toiminto.
Kun laittaa päälle eco-toiminnon, saa lisää ajokilometrejä, mutta samalla moni sähköinen toiminto (muun muassa ilmastointi) kytkeytyy pois.

 

Seat Mii Electric Plus

Teho: 83 hv, vääntö 212 Nm
Toimintamatka: 259 km (yhdistetty)
Suorituskyky: 130 km/h, kiihtyvyys 0-100km/h 12,3 s
Mitat: pituus 356 cm, leveys 165 cm, korkeus 148 cm, paino 1 235 kg
Tavaratila: 251/923 litraa.
Hinta valtion hankintatuella 18 692 e.