Karavaanareiden etujärjestön mukaan matkailuvaunujen, vene- ja autotrailereiden ja hevoskärryjen nopeusrajoitusta voisi nostaa liikenteen sujuvoittamiseksi ilman, että liikenneturvallisuus vaarantuisi.
SF-Caravan ry on jättänyt liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen tieliikennelain ja eräiden siihen liittyvien lakien muutoksesta.
Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020. Uudessa laissa henkilö- ja pakettiauton sekä tähän kytketyn, luokittelumassaltaan enintään 750 kilogramman painoisen O1-ajoneuvoluokan perävaunun muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus on jatkossa 100 kilometriä tunnissa. Muutoksella pyritään sujuvoittamaan liikennettä sekä vähentämään jononmuodostusta ja ohitustilanteita.
SF-Caravan esittää ministeriölle, että O1-luokan perävaunujen lisäksi myös O2-luokan perävaunujen vetämisessä suurin sallittu nopeus voisi olla jatkossa 100 kilometriä tunnissa.
– Kun katsotaan nykytekniikkaa ja vetoautoja, joilla jarrullisia perävaunuja vedetään, ei nopeuden kasvattamisessa ole turvallisuusriskiä. Monissa matkailuvaunuissa ja niiden vetoautoissa on esimerkiksi luistonestojärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut. 1980-luvun tekniikkaan ja tilanteeseen pohjautuvaa lainsäädäntöä tulisi päivittää nykypäivän tilanteeseen ja tarpeisiin. Siihen olemme toki tyytyväisiä, että saimme jo yhden 80-lukulaisen lain muutettua: ajoneuvokohtaiset nopeusrajoitukset poistuvat ensi kesänä, sanoo SF-Caravan ry:n liikenneasiantuntija Jiri Kattelus.
– Mitä vähemmän tiellä on eri vauhtia ajavia ajoneuvoja varsinkin kesällä, jolloin erilaisia perävaunuja pääsääntöisesti vedetään, sitä sujuvammin ja turvallisemmin liikenne kokonaisuudessaan etenee. Se vähentää myös tarvetta ohituksiin, Kattelus toteaa.
Jiri Kattelus muistuttaa, että maanteillä ei toki olisi pakko ajaa sitä satasta. Yhä voisi vetää vaunua tai peräkärryä vauhtina esimerkiksi 80 kilometriä tunnissa, jos haluaa.
O2-luokan perävaunut ovat jarrullisia ja katsastettuja. Lisäksi suurin osa on varustettu varmuusvaijerilla ja kitkavetopäällä. O2-luokan perävaunuissa on talvikuukausina käytettävä talvikäyttöön tarkoitetuttuja renkaita, mitä ei vaadita O1-luokan kevytperävaunuissa. Koska vetoauton ja siihen kytketyn O2-luokan perävaunun rengasvaatimukset ovat aina yhtenevät, ei yhdistelmä ole tavanomaista suurempi riski liikenteessä.
Suomeen luotiin myös 1.7.2018 ajokorttikoulutuksen uudistamisen yhteydessä tutkintomalli, jolloin esimerkiksi O2-luokan perävaunujen vetämiseen vaadittavaa BE-tutkinnon vaatimustasoa kiristettiin rutkasti.
Ajo-oikeuden saamiseksi pitää jo oikeasti osata asiat, että ”kärrykortin” saa. Siksi uudenmuotoisen tutkinnon suorittaneilla on aiempaa paremmat valmiudet ajoneuvoyhdistelmien kuljettamiseen.
Liikenne- ja viestintäministeriö on kevään ja kesän aikana valmistellut valtioneuvoston asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta. Asetusta esitetään kumottavaksi ja korvattavaksi uudella asetuksella.
Valmistelun ja lausuntokierroksen yhteydessä selvitettiin ja arvioitiin O2-luokan perävaunujen määräaikaiskatsastusvelvollisuutta. Lausuntopalautteen perusteella luovuttiin ehdottamasta O2-luokan perävaunujen vapauttamista määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta, vaikka EU:n katsastusdirektiivi ei edellytä O2-luokan perävaunujen katsastusta.
SF-Caravan pitää O2-luokan katsastusvelvollisuuden säilyttämistä hyvänä asiana siksi, että katsastuksella selvitetään tehokkaasti perävaunujen tekninen kunto, kuten jarrujen toimivuus sekä renkaiden turvallisuus. Joka toinen vuosi tehtävä jarrullisten perävaunujen katsastus parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta.
Kommentointi on suljettu.
Eino Kari
Ompa tyhmä esitys, nytkin näkyy silloin tällöin kun vaunu on palasina ja vienyt vetoauton mukana, viimeksi ruotsissa näin tapauksen, kokemusta on kohta neljäkymmentä vuotta karavaanarina, lisäksi tolla perusteella pitäis rekallakin saada ajaa 100 km/t ettei ole erinopeuksisia liikenteessä. Olen nähnyt kun 70km/t vaunu on alkanut heittelehtä puolelta toiselle ja oli tyhjä vaunu Kafi.
Jäsen 52930