Jyväskyläläinen caravan-alan erikoisliike Jyväs-Caravan toteutti itselleen laatuohjelman, jolla yritys parantaa laatua, tehokkutta ja tyytyväisyyttä. Toimintatavat kirjataan selkeäksi laatukäsikirjaksi, joka helpottaa myös henkilöstön perehdytystä. Laatuohjelma julkistettiin tuoreeltaan Autoalan Keskusliiton Summit 2018 -suurtapahtumassa.
– Yhteisten toimintatapojen sekä prosessien miettimisellä ja sopimisella helpotetaan toimintaa. Suurin työ on vielä edessä, kun asiat siirretään käytäntöön. Työntekijät pitää saada ymmärtämään, että on kaikkien etu yhtenäistää toimintatapoja, Jyväs-Caravanin Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Käyhkö sanoo.
Ohjelmaprojektin yhteistyökumppanina oli vastaavista valmennushankkeistaan tunnettu ON Laatupalvelut Oy. Viidelle kahden päivän koulutusjaksolle osallistui henkilöitä eri osastoilta, ja asiat kirjattiin saman tien laatukäsikirjaksi. Projektin aikana syntyi useita ajatuksia ja kehitettäviä kohteita. Niistä esimerkiksi vaihdokin arviointi ja asiakastyytyväisyyden varmistaminen näkyvät suoraan palvelussa.
Kaupan tekemisen jälkeen tärkeitä kehityskohteita ovat muun muassa tarvikkeiden hintamerkinnät ja varaosien sekä huollon prosessit ja logistiikka. Koko yritykselle tärkeitä kohteita ovat johto, palaverikäytäntö, markkinointi ja ympäristöasiat.
– Monella saattaa olla mörkökuvia laatujärjestelmästä, että se on byrokratiaa ja turhaa dokumentointia, joita tehdään vain auditointipäiviä varten. Itse näen, että sertifikaattien ja auditointien aika on sitten, kun homma lähtee rullaamaan, asioita parannetaan ja kehitetään toiminnan lähtökohdista, eikä ainoastaan sertifikaatin vuoksi, Käyhkö sanoo.
Jyväs-Caravan kokee laatuohjelman kilpailuvaltiksi kovenevassa kilpailussa ja valmistautumisena siihen, että valmistajat tulevat jatkossa vaatimaan yrityksiltä laatukriteerejä. Lopputuloksena myös asiakastyytyväisyys paranee, joka on karavaanarille selkeä etu.
Jyväs-Caravan Oy on yli 40-vuotias perheyritys, jolla on noin kymmenen prosentin markkinaosuus Suomen caravan-toimialasta. Yritys työllistää noin 30 henkilöä ja myy vuosittain noin 700 ajoneuvoa.
Teksti: Juhani Halmeenmäki
Kommentointi on suljettu.
Poppe
Hyvin on mennyt perille isä-Martin opit !
Tapio Kautto
Onkohan laatukäsikirjassa mainintaa että puheluun pitäisi vastata tai soittaa takaisin? Soitin kahteen kertaan ja jätin yhden soittopyynnön. Ei vastattu tai soitettu takaisin.
Palvelu oli kyllä paikan päällä hyvää. Päädyin ostamaan auton toisesta liikkeestä, kun en enää saanut Jyväs-Caravanin myyjään yhteyttä.