Kuuden hengen matkailuautot ovat harvassa. Dethleffsiltä sellainen löytyy ja vieläpä kunnon vuoteilla.
Koeajamamme Dethleffs-malli on alkoviauto, nykyisin hieman harvinaisempi. Alkovi ei kuitenkaan ole suuri kyhmy keulassa, vaan katto jatkuu tasaisena alkovista taaksepäinkin.
Pituutta Trendillä on komeat 8,6 metriä ja kokonaismassaa 5 tonnia. Auto on koko pituudeltaan melko korkea, peräti 3,27 metriä. Tasainen katto ja pituus luovat yhdessä optisen harhan ja auton korkeuden hahmottaa vasta auton vieressä seisoessaan.
Trend A 7877 kuuluu Dethleffsin edullisempaan mallisarjaan ollen malliston suurin ja komein. Auto on rakennettu Fiat Ducaton ja Al-Kon alustalle. Suuri korkeus selittyy osin reilulla välipohjalla, joka tarjoaa samalla runsaasti lämmintä säilytystilaa. Korkeutta tekee myös asunto-osan suuri sisäkorkeus, jonka ansiosta sisällä on avaraa ja ilmavaa.
Etuvetoisessa autossa on Ducaton tehokkain 180 hevosvoimainen 2,3-litrainen turbodiesel. Pienempää konetta ei näin suureen autoon kannattaisikaan hankkia. On hyvä muistaa, että kuutosvaihde on ylivaihde eikä sillä saa pahemmin vedättää painavaa autoa. Isommissa nousuissa kannattaakin vaihtaa ajoissa viitoselle, ettei vaihdelaatikko rasitu liikaa.
Trend A 7877:n oloryhmä on mukavan avara. Sisäseinät ovat valkoiset, väliseinät lämmintä puukuviota. Koeajoautoon valittuun design-pakettiin kuuluu kiiltävän valkoiset yläkaappien ovet puunväristen sijaan. Perusverhoiluvaihtoehtona istuimiin on kaksi sävyä, design-paketissa kaksi lisää. Koeajoautoon on valittu harmaansävyistä kangasta ja keinonahkaa.
Etuosan oloryhmässä on pöytä ja kolme reilunkokoista sohvaa. Pöydän ympärille mahtuu istumaan jopa kahdeksan henkeä. Pöytään on 25-senttinen jatkopala.
Vasemmalla puolella autoa on pöytä ja kaksi sohvaa. Toisella istutaan kasvot menosuuntaan, toisella selkä. Näillä paikoilla on myös turvavyöt eli ohjaamon lisäksi matkustuspaikkoja löytyy kuudelle.
Oikeanpuoleisella pitkällä sohvalla mahtuu ottamaan vaikkapa päivänokoset. Matkustamisen kylki menosuuntaa kieltää EU-direktiivi.
Ohjaamon istuimia ei käytetä oleskeluun. Ne jäävät alkovin alle. Parven parivuode on etuosasta saranoitu. Yläasennossa kulku ohjaamoon on helppoa. Yöksi parvi käännetään kevyesti alas. Parvelle noustaan alumiinitikkailla.
Toinen parivuode on takatallin päällä poikittain. Taaksekin tarvitaan pienet tikkaat.
Kolmas parivuode tehdään oloryhmästä laskemalla pöytä sohvien tasalle. Peti on näin jo riittävän leveä kahdelle pienelle lapselle mutta lisälevikepatjakin kuuluvat pakettiin.
Vessa ja suihku ovat erilliset tilat heti perän parivuoteen etupuolella, pienen käytävän kahta puolta. Oikealla on suihkukaappi muovisten pariovien takana. Vasemmalla puolella puisen oven takana on kemiallinen vessa ja pesuallas.
Puisen oven voi kääntää välioveksi keittiön ja takaosan väliin. Näin peräosa muuntuu avaraksi yhtenäiseksi peseytymis- ja pukeutumistilaksi.
Keittiö on ulko-ovea vastapäätä auton keskivaiheilla. L-mallinen tiskipöytä on mukavan suuri. Tasoon on upotettu kolmiliekkinen kaasuliesi ja riskiallas. Tämän auton varusteista löytyy myös uuni.
Pöydässä on neljä vetolaatikko. Oikealla on syvä ja siksi hieman hankalakäyttöinen kaappi, jonka ovessa on roskis.
Selän takaa löytyy jääkaappi pakastelokerolla. Kaapin tilavuus on 142 litraa, joka riittää kuusihenkiselle perheelle. Kaappia on helppo käyttää, koska se ei ole aivan lattianrajassa. Sen alla on tilava vetolaatikko.
Dethleffs Trend A 7877 suunniteltiin kuuden hengen reissuille. Tämä näkyy myös säilytystilojen runsautena. Monessa matkailuautossa voi olla henkarivaatteille vain pieni kaappi vuoteen alla tai sitä ei ole lainkaan. Tässä autossa korkeita henkarikaappeja on jopa kaksi.
Yläkaappejakin on yhteensä yhdeksän. Niistä on kaksi takana ja kaksi keittiössä. Kaikki kolme sohvaa toimivat myös säilytystiloina.
Sohvan alla on usein raikasvesisäiliö sekä sähkötekniikkaa. Trendissä ne sijoitettiin lämpimään välipohjaan, josta löytyy myös harmaavesisäiliö. Raikasvesisäiliöön mahtuu 160 litraa, harmaavesisäiliöön 150 l.
Välipohjassa on tekniikan lisäksi suuret säilytystilat, edessä koko auton leveydeltä. Sisään noustessaan voi sujauttaa kengät oven kohdalla olevan lattialuukun alle. Kaasupulloille on kaappi vasemmalla puolella. Pullot ovat vaihtamisen kannalta mukavasti vierekkäin.
Säilytystilat kruunaa muhkeankokoinen takatalli. 105 x 135-senttinen luukku löytyy molemmilta sivuilta. Myös sisältä on pääsy perän tarvikkeisiin. Talli on lämmin ja valaistu.
Koeajoauton pitää lämpimänä Alden nestekiertoinen keskuslämmitys. Lattia tuntuu mukavalle lämpimän välipohjan ansiosta. Lämmittimen teho riittää hyvin vaikka autolla onkin kokoa. Patteriverkosto ulottuu ohjaamoon asti.
Ohjaamon ikkunoissa on helppokäyttöiset vekkiverhot sekä asunto-osan ikkunoissa ja kattoluukuissa pimentävät ja eristävät kasettiverhot, hyttysverkkojen kanssa.
Selkeät ohjauspaneelit sähköille ja vesille sekä Aldelle löytyvät oven yläpuolelta. Ulkoporras on sähkötoiminen ja hälyttää summerilla moottoria käynnistettäessä.
Trend on valoisa ja avara auto. Sisätila on korkea ja ikkunoita sekä kattoikkunoita on useita, myös parvella. Valaisimina on led-kohdevaloja sekä led-nauhoja yläkaappien reunoissa. 230 voltin pistorasioita on peräti seitsemän, yksi takatallissa.
Fiat Ducato on mukava ajella ja sopii näinkin suureen autoon. Kone riittää sallittuun kahdeksan kympin nopeuteen, vaikkakin pidemmissä ylämäissä joutuu käyttämään pienempää vaihdetta. Al-Kon jämäkkä alusta ja painava auto on tukeva tiellä, eikä hötkyile pahemmin puuskaisessakaan tuulessa.
Näkyvyys ohjaamosta on hyvä ja alkuperäiset sivupeilit ovat sopivalla korkeudella. Koeajoautossa ei ollut vielä soitinta, koska valinnan mahdollisuuksia on paljon.
Tämän kokoiseen autoon hankkisin ehdottomasti peruutuskameran. Paikallaan olisi myös navigaattori, johon on ohjelmoitavissa auton mitat, varsinkin korkeus. Varsinkin jos aikoo ajella Euroopan pikkukylissä.
Suuren perheen autoja ei ole liikaa tarjolla. Dethleffs Trend A 7877 tarjoaa riittävästi tilaa kuusihenkisen perheen matkustamiseen ja majoittumiseen. Säilytystilaakin on runsaasti.
Trend kuulu Dethleffsin edullisempaan mallisarjaa. Lähes sadan tuhannen euron arvoista autoa lienee väärin sanoa edulliseksi mutta hinta on kohdallaan.
Alusta: Fiat Ducato/Al-Ko
Moottori: Fiat 2,3 multijet 180 hv
Vaihteisto: 6 + 1 manuaali
Polttoainetankin koko: 90 l
Kokonaismassa: 5000 kg
Omamassa ajokunnossa: 3659 kg
Kokonaiskorkeus: 327 cm
Kokonaisleveys: 233 cm
Kokonaispituus: 860 cm
Istuinpaikat turvavöin: 6
Vuodepaikat: 6
Lämmityslaite: Alde
Perusmallin hinta: 81 220 euroa
Koeajomallin hinta: 98 925 euroa
Toimituskulut: 1 490 euroa
Koeajoauto Jyväs-Caravan Oy