Sähköllä vaunun vetoon.
Mitsubishin isoimmasta Outlander-katumaasturista on ollut pistokeladattava hybridi eli PHEV-malli jo vuodesta 2013, joka jälkeen Outlander on uudistunut useasti, pari vuotta sitten myös tekniikaltaan.
Bensiinimoottori on uusi 2,4-litrainen. Lisäksi autossa on entistä tehokkaammat sähkömoottorit sekä etu- että taka-akselilla, joten Outlander PHEV on aina nelivetoinen. Moottoreiden yhteisteho on 165 kilovattia.
Täyteen ladatussa akustossa riittää sähköä maksimissaan nyt 45 kilometrin ajomatkalle. Sen jälkeen jatketaan tavallisena ajossa latautuvana hybridinä. Matkailuvaunun kanssa polttomoottori on käynnissä lähes aina. Sähkömoottorit avustavat kiihdytyksissä sekä ylämäissä tuoden menoon dieselmäistä voimaa. Sähkö osallistuu matkan tekoon aina, kun se on tarpeen tai hyödyksi. Satunnaisesti bensiinimoottorikin sammuu kokonaan.
Yhdistelmän kulutus oli noin 12,5 litraa, mitä voi pitää bensakoneella varustetulle autolle hyvänä lukemana, kun vedettävänä oli 1 300 kilon painoinen vaunu. Voiman suhteen maksimivetokyky 1 500 kiloa ei ole mikään ongelma.
Mitsubishi Outlander on kokoisekseen pistokehybridiksi edullinen. Ajossa auto on leppoisa arjen puurtaja, joka tarjoaa hyvät tilat koko perheelle. Outlander onkin löytynyt usein luokkansa rekisteröintitilastojen kärkikolmikosta, ja sitä on tuotu meille runsaasti myös käytettynä etenkin Ruotsista…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 5/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.