Koeajossa: Skoda Scala 1,5 TSI Style DSG matkailuvaunun vetoautona

Skoda Scala on tervetullut vaihtoehto niille, joille Octavia alkaa olla jo turhan suuri. Scalan uusimman ja suurimman eli 1,5-litraisen bensiinimoottorin vetokyky on 1 250 kiloa. Sama moottori on myös käytössä lähes koko VW Groupin mallistossa.

Lähes dieselmäisen voimakkaan koneen suurin (250 Nm) vääntömomentti on käytössä 1 500–3 500 kierroksella. Tehoa moottorista löytyy 110 kW.

Koeajossa noin 1 100-kiloisen vaunun kanssa valtaosa matkasta tehdään seiskavaihteella ja matalilla (1 700) kierroksilla eli pienellä kulutuksella. Kulutus vaunun kanssa oli vain hieman yli 10 litraa satasella, ja moottorissa riittäisi voimavaroja vie­lä painavammallekin vaunulle.

Jousitus kantaa myös vaunun kuorman moitteetta, mutta pintapehmeyttä saisi olla hivenen enemmän. Suomen huonolla tiestöllä on kuitenkin parempi, että jousitus on jämerä imien suuremmatkin epätasaisuudet.

Vaunun kanssa vakionopeussää­din päästää nopeuden tippumaan turhankin paljon. Hieman yllättäen ECO-ajotila toimi koeajolla parhai­ten.

Skoda Scalaa tulee hyvien tilojensa vuoksi helposti verrattua pykälää kalliimpiin autoihin, ja se pärjää hy­vin siinäkin kilpailussa.

Kevyemmän luokan vaunulle Skoda Scala on riittävä vetoauto, jota ei voiman puute tai suuri kulutus haittaa. Ja jos omaan makuun sopii paremmin maasturimaisempi ulkonäkö, niin Scalalla on saman ko­koluokan sisarmalli Kamiq, joka pe­rustuu samaan tekniikkaan…

Skoda Scala.
Viistoperä vai farmari? Kyllä Skoda Scala on lähempänä jälkimmäistä eli suomalaisten suosikkiluokkaa.
Skoda Scala -auton hallintalaitteet.
Skoda Scalan hallintalaitteet ovat selkeät. Digimittaristosta huolimatta ei digimaailmassa ole menty käytettävyyden kannalta liian pitkälle. DSG-automaatin valitsin on itse asiassa käytettävyydeltään parempi kuin T-kahvat, saati modernit kiekot.

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 6/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.