Karavaanarin unelmatekstiili löytyi – Makuu-brändi sai alkunsa liikkeellä elävien arjesta

Nomadielämä – asuminen veneessä, matkailuvaunussa tai mökillä – vaatii arjessa käytettäviltä tuotteilta enemmän kuin perinteinen koti. Kun liikkuva elämä asettaa vaatimuksia mukavuudelle ja kestävälle käytölle, materiaalivalinnoilla on suuri merkitys.

Makuu-brändin taustalla on pariskunta, joka on viettänyt vuosia liikkuvassa kodissa. He alkoivat kehittää tekstiilejä, jotka sopisivat pieneen tilaan ja vaihteleviin olosuhteisiin. Avain löytyi hampusta – luonnonmateriaalista, jolla on pitkät perinteet mutta joka on modernissa tekstiilituotannossa yhä harvinainen.

– Heräsimme helmikuisena aamuna Kreikan rannikolla. Oli kostea ja kolea sää, ja puuvillalakanat tuntuivat kylmiltä ja märiltä ihoa vasten. Silloin ymmärsimme, että tarvitsimme jotain muuta – ja löysimme hampun, kertoo Makuu-brändin perustaja Ekaterina Karvanen.

Hamppu osoittautui erinomaiseksi vaihtoehdoksi: se hengittää, ei kerää hajuja, kuivuu nopeasti ja kestää kovempaakin käyttöä.

– Käytämme samoja lakanoita vuodevaatteina, rantapyyhkeinä ja lemmikkiemme alustoina. Ne ovat säilyneet raikkaina jopa merimatkoilla, kun pesumahdollisuuksia ei ole ollut viikkoihin.

Tavoitteena kestävä elämäntyyli

Makuu-tuotteet valmistetaan eettisesti pienessä perheomisteisessa tehtaassa Liettuassa. Tulevaisuuden tavoitteena on kuitenkin kotimainen tuotanto.

– Haluamme herättää henkiin suomalaisen käsityöperinteen ja tuoda hampun takaisin sen arvoiseen rooliin. Suomessa hampun jatkojalostukseen ei toistaiseksi ole juuri lainkaan kapasiteettia.

Makuu ei ole pelkkä tuotemerkki vaan myös elämäntapa. Perustajat jakavat kokemuksiaan ja käytännön vinkkejä yrityksen sivuilla, missä kestävä ja yksinkertaistettu elämäntyyli kulkee punaisena lankana.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *