Koeajossa: Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business matkailuvaunun vetoautona

Kian suurin maasturi Sorento on uudistunut. Dieselinä se tarjoaa 2 500 kiloa vetokykyä, ja mallistos­sa on myös bensahybridit.

2,2-litraisen moottorin maksimivään­tö on muhkeat 440 Nm. Vääntö johdetaan kaikil­le neljälle vetävälle pyörälle uuden kahdeksanvaihteisen automaatin kautta.

Karavaanari osaa arvostaa vaihteiston tiheitä pykäliä. Käytössä on aina sekä voimaa tarjoava että taloudel­linen vaihde.  Kaksoiskytkinautomaatti vaih­taa todella sulavasti, eikä veto katkea. Liki pari­tonninen koeajovaunu kulki perässä maltillisella 11 litran keskikulutuk­sella, ja voimareservejä olisi paljon suuremmallekin massalle.

Dieselin lisäksi voimanlähdevaihto­ehtoina on ajossa latautuva eli täys­hybridi (vetokyky 1 650 kg) ja pisto­keladattava hybridi (1 500 kg). Näis­sä kummassakin on 1,6-litrainen ja turbolla varustettu bensiinimootto­ri, jonka maksimivääntö on 350 Nm, sekä kuusivaihteinen automaatti.

Kia Sorento -auton digitaalinen mittaristo.
Kuljettaja kiittää hyvää istuinta ja parilla mahtavalla oivalluksella maustettua, sopivasti digitaalista kojelautaa.

Koeajetun Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business Luxury DCT 7P:n digitaalisen mittariston eri teemois­ta löytyy useampikin käyttökelpoi­nen. Mittariston suuri innovaatio on kuolleen kulman näytöt. Kun vilkku kytketään päälle, näyt­töön vaihtuu sivukameran kuva mit­tarin tilalle. Nämä laajakuvaiset si­vupeilit toimivat hyvin myös vau­nun kanssa isojen ovipeilien apuna.

Tyyliltään uusi Kia Sorento on loi­kannut aimo harppauksen kohti pre­miumia. Aiempaan tapaan hinta on silti kohtuullinen, etenkin kun ajo­neuvo on runsaasti varusteltu. Myös polttoainetalous on kunnossa kilpai­lijoihin verrattuna…

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 1/2021 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.