Suzukin piskuinen Jimny kuuluu jo maastureiden ikoneihin. Parikymppinen malli on juuri uudistunut, vaikka asiaa ei hätäisellä vilkaisulla huomaakaan. Pienestä koostaan huolimatta on se silti hämmästyttävän maastokelpoinen, kiitos tikapuurunkonsa ja alennusvaihteen. Vetokyky on kokoonsa sopivasti 1 300 kg, mutta eipä hintaakaan ole kuin 25 000 euroa.
Menneenä viikonloppuna järjestetty Auto 2018 -tapahtuma keräsi kolmen päivän aikana Helsingin Messukeskukseen peräti 27 000 kävijää, joista 79 prosenttia harkitsee uuden auton ostoa kolmen vuoden sisällä. Koeajossa oli lähes 200 autoa 29 eri merkiltä, ja joka kymmenes kävijä koeajoi tilaisuudessa jonkin auton.
Myös Caravan-lehti kävi messuilla tutustumassa uutuustarjontaan karavaanarin silmin. Katso oheisesta kuvagalleriasta poimintamme.
Tapahtuman yhteydessä järjestetyssä vuosittaisessa Auto- ja liikennegaalassa jaettiin useita tunnustuksia autoalalla. Vuoden Auto Suomessa 2019 -palkinnon sai Ford Focus niukalla erolla ennen Mercedes-Benzin A-sarjaa. Valinnan tekivät Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet.
Teksti ja kuvat: Juhani Halmeenmäki
Audin näkemys autoilun sähköisestä lähitulevaisuudesta on futuristisen näköinen ”Elainen e-tron Sportback”. Auto saattaa tulla markkinoille jo ensi vuonna, mutta karavaanarin tuskin kannattaa vielä alkaa odottelemaan tästä vetoautoa.
Uusi Audi Q7 on edeltäjiään huomattavasti sulavamman näköinen ollakseen suuri edustusluokan katumaasturi. Vetokykyä V6-dieseleistä saadaan vähintään 2 700 kiloa, mutta hintalapussa varusteineen lukenee 100 000 euron ympärillä oleva summa.
BMW:n uusi X5 kuuluu sekin yli 100 000 euron katumaasturiluokkaan ainakin alkuvaiheessa, kun moottoreina on ainoastaan kuusisylinterisiä, joiden voimalla vetokyly on täydet 3 500 kiloa.
BMW:n sisustuksen tyylimaailmasta voi olla montaakin eri mieltä, kun samaan autoon on yhdistetty perinteistä jalopuuta, moderneja isoja näyttöjä, metallisia tehosteita ja punaruskeaa nahkaa.
Hondan suosittu katumaasturi CR-V on nyt saatavana ainoastaan bensiini- ja hybridivoimanlähteillä. Niistä karavaanaria kiinnostaa eniten manuaalivaihteinen 1,5-litrainen bensaversio, jonka vetokyky on kaksi tonnia. Hintaluokka varusteista ja vetotavasta riippuen on maltilliset 34 – 41 000 euroa, ja pyrimmekin palaamaan autoon lähiaikoina koeajon merkeissä.
Tältä näyttää Honda CR-V sisältä.
Hintaluokka varusteista ja vetotavasta riippuen on maltilliset 34 – 41 000 euroa, ja pyrimmekin palaamaan autoon lähiaikoina koeajon merkeissä.
Hyundai Nexo on polttokenno- eli vetyauto. Se on yksinkertaistettuna sähköauto, jossa sähköä ei säilötä akkuun, vaan se tuotetaan autossa vedystä, jolloin auton ainoa päästö on vettä, ja tankkaus sujuu nopeammin kuin sähkön lataaminen.
Viiden minuutin tankkaus antaisi liki 700 km ajoa, mutta ainoa puute on Suomesta puuttuva vetyasemaverkosto.
Monen autoalan asiantuntijan mielestä polttokennoauto voi ollakin se tulevaisuuden auto, toisin kuin täyssähköauto.
Täysvarustellun premium-tasoisen auton hinta meillä olisi alle 60 000 euroa
Hyundain täysin uusittu, neljännen sulkupolven seitsemänpaikkainen iso katumaasturi Santa Fe on saanut 2,2-litraisen dieselinsä jatkeeksi kahdeksanvaihteisen automaatin.
Perävaunumassa on tasan kaksi tonnia, ja hinnat alkavat 50 000 eurosta, joten tulemme testaamaan auton heti alkuvuodesta. Hybridiversiot ovat nekin tulossa mallistoon lähiaikoina.
Jeepin mallistossa on vielä toistaiseksi myös karavaanaria kiinnostavat dieselit, mutta Fiat Chrysler Automobiles’in ilmoituksen mukaan 2021 jälkeen niitä ei enää ole, joten ostohaluisella alkaa olla kohta kiire hankintansa kanssa.
Golf-luokkana tunnetun segmentin tärkeimmät uutuudet tälle vuodelle olivat vuoden autoksi valittu Ford Focus ja kolmoseksi jäänyt Kia Ceed. Kisaan ei kuitenkaan ehtinyt vielä Kian uusi sporttifarmariversio ProCeed, jolle povataan menestystä niin näkönsä kuin ajonsa puolesta. Vetokyky on maksimissaan 1 500 kiloa, ja auto osuu reilun 30 000 euron hintaluokkaan, joten se kiinnostaa useaa kevyemmän vaunun omistajaa.
Mersun uudesta, Nissanin tekniikkaan perustuvasta avolavamaasturista saa todella lihaksikkaan näköisen kulkupelin, jota tuskin annetaan firman yleiseen työmaakäyttöön. Mutta karavaanarin yksityiskäyttöön se saattaa olla kovinkin hyvä ratkaisu, silloin kun ei haeta perheauton matkustustiloja.
Mitsubishin maasturiperheen isoin malli Outlander on uudistunut.
Pistokeladattavan PHEV-hybridin hinta alkaa 44 000 ja vetokykyä on 1 500 kg CO2-päästöjen ollessa vaivaiset 46 grammaa. Muiden versioiden tietoja ei vielä ole saatavana.
Skodan näytteillä olleista konseptimalleista saattaa ekovihreä Vision X olla kovinkin lähellä tuotantomallia, onhan Seatilla jo Aronansa sekä Volkkarilla T-Roc, joiden kokoluokasta Skoda-malli vielä puuttuu. Ja kun merkillä on perinteisesti ollut hyvän vetokyvyn omaavia autoja, ei maasturisarjan pienintäkään tule väheksyä.
Vision E on puhtaasti tulevaisuuden konseptiauto.
Konseptimallin oviratkaisu on mielenkiintoinen.
Vision E -konseptiautoa tuskin tullaan näkemään ainakaan tässä muodossaan, mutta mielenkiintoa tämäkin auto herätti messuilla.
Suzukin piskuinen Jimny kuuluu jo maastureiden ikoneihin. Parikymppinen malli on juuri uudistunut, vaikka asiaa ei hätäisellä vilkaisulla huomaakaan. Pienestä koostaan huolimatta on se silti hämmästyttävän maastokelpoinen, kiitos tikapuurunkonsa ja alennusvaihteen. Vetokyky on kokoonsa sopivasti 1 300 kg, mutta eipä hintaakaan ole kuin 25 000 euroa.
Toyotan suuri perheauto Camry palaa Eurooppaan ja korvaa osaltaan valmistuksesta poistuneen Avensisin jättämää aukkoa.
Uusi Camry on 2,5-litraisella hybridibensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu tilava sedan, joten noin 40 000 euron hinnalla sille voi odottaa selkeää kysyntää.
CO2-päästö alkaen 119 grammaa lupailee pientä polttoaineen kulutusta, mutta EU-vetokyvystä ei ole vielä varmaa tietoa.
Toyotan Rav4-katumasturi on kokenut ison uudistuksen, ja dieselmalli on nyt jätetty kokonaan pois.
Ajossa itselatautuvan nelivetohybridin vetokyky on 1 650 kiloa, CO2-päästöt 137 grammaa, ja varustelusta riippuen on hintaluokka noin 50 000 euroa.
Palaamme tähänkin autoon vielä koeajon merkeissä.