Uusien matkailuautojen verotus on tuplaantumassa – sen seurauksia näkyy jo nyt.
Matkailuautoja ja -vaunuja valmistava Kabe aikoo vähentää 25 työntekijäänsä Ruotsissa. Matkailuautojen markkina on ollut Ruotsissa valmiiksi sekaisin, ja nyt yhdeksi lisäsyyksi sopeuttamistarpeeseen yritys ilmoittaa sen, että Ruotsissa muutetaan matkailuautojen verotusperusteita, mikä johtaa korotuksiin. Verotus perustuu yleisimmin pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen WLTP-mittaukseen (Wordwide harmonised Light vehicles Test Procedure).
Veronkorotukset tulevat koskemaan uusia matkailuautoja viimeistään ensi vuodenvaihteesta alkaen. Sen odotetaan vähentävän merkittävästi uusien matkailuautojen myyntiä Ruotsissa.
Kaben toimitusjohtaja Alf Ekström arvioi Jönköpings Posten -lehden haastattelussa, että ensirekisteröitävien matkailuautojen vero saattaisi nousta 14 000 kruunusta (1 300 eurosta) 28 000 kruunuun (2 600 euroon) per vuosi, eli kaksinkertaistua.
Kabella on noin 600 työntekijää. Vähennystarve koskee vain tuotannon työntekijöitä. Kabe kertoi myös jo tammikuussa 24 tuotantotyöntekijän vähentämisestä.
Kommentointi on suljettu.
Jorma Viitanen
Olen seurannut tarkoin, mitä Ruotsin markkinoilla matkailuautojen käyttöverotuksessa tapahtuu. On hyvin epäselvää, miten uutta pakettiautojen CO2-päästönormia sovelletaan siellä matkailuautojen tulevaan käytön verotukseen.
Vaikka Kabe on merkittävä ruotsalainen matkailuvaunujen valmistaja, matkailuautojen valmistajana se on pieni verrattuna Hymer-Groupiin.
On erittäin hyvä, että matkailuauton alustan valmistajan tulee antaa auton tyyppihyväksyntätiedoissa mittaustulokset uuden mittaustavan mukaan. Kokonaan toinen juttu on se, mitä EU:saa päätetään valmiin matkailuauton päästötietojen soveltamistavasta.
Ruotsissa on toimittu erittäin typerästi. Vaikuttaa siltä, että poliittisista syistä on haluttu jättää porsaanreikiä matkailuvaunujen valmistajille ja käyttäjille.Sen ansiosta ruotsalaiset Kabe ja Polar (markkinajohtaja) hyötyvät, ja niiden valmistus Ruotsissa jatkuu suotuisasti.
Nyt Kabe valittaa matkailuautojen uuden päästömittauksen mahdollisista haitoista matkailuautojen käyttäjille ja valmistajille. On kuin pukki vartioisi kaalimaataan.
Kannattaisi seurata, mitä Hymer-Group tekee Saksassa ja EU:saa, jotta päästönormeilla ei sotkettaisi matkailuautojen harrastamista.
Ympäristöohjausta kyllä tarvitaan, mutta lentomatkailuun verrattuna ollaan väärillä jäljillä, kun silmätikkuna on matkailuauto.
Onneksi Suomessa on oltu huomattavasti järkevämpiä. Mutta massaperusteisesta käytön verotuksesta tulisi päästä eroon.
Kyllä vetoauton CO2- ja typpipääästöt ovat aivan eri tasolla kuin pelkän auton päästöt, jos pannaan autoon painava lasti ja/tai perävaunu. Ja kuljettaja omalla ajotavallaan saattaa vielä kaksinkertaistaa päästöt. Huonosti sujuva liikenne lisää päästöjä ja moninkertaistaa ne. Näitä seikkoja ei uusi henkilöautojen ja pakettiautojen päästömittaustapa ota huomioon.
Ruotsalaisilla ei ole kesämökkejä. Sen sijaan leirintäalueila seisoo matkailuvsunuja pysyvästi yhtä paljon kuin Suomessa suviseuroissa kerran kesässä.