Litiumioniakkuja hyödyntävien laitteiden määrä on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Näitä akkuja sisältävät laitteet, kuten puhelimet ja kannettavat tietokoneet, kulkevat myös matkalla mukana – lisäksi matkailuajoneuvo itse voi hyödyntää litiumioniakkua.
Pääsääntöisesti litiumioniakut ovat turvallisia, mutta niiden energiatehokkuuden vuoksi tulipalon riski kasvaa verrattuna perinteisiin akkuihin. Tulipaloriskin ja etenkin sen ennaltaehkäisyn vuoksi on hyvä olla tietoinen siitä, mitkä tekijät ja millainen käyttö saattavat altistaa litiumioniakun riskitekijäksi.
Vaikka itse matkailuajoneuvot kulkevat vielä pääsääntöisesti tavallisilla moottoreilla, niiden valaistus ja lämmityslaitteet hyödyntävät yleensä litiumioniakusta saatavaa sähköä. Akut sijaitsevat lähtökohtaisesti matkailuajoneuvon runkorakenteissa, mikä itsessään tuo omat riskinsä.
– Matkalla mukana saattavat kulkea aurinkopaneelien akut, tasapainolauta, akkukäyttöisiä työkaluja, tablettitietokone, sähköhammasharjoja ja esimerkiksi sähköskootteri. Kaikki nuo laitteet voivat hyödyntää litiumioniakkua energian lähteenä. Lisäksi itse matkailuajoneuvot sisältävät paljon helposti palavaa materiaalia. On hyvä muistaa, että matkailuajoneuvoissa kuljetetaan yleensä paljon tavaraa suhteessa ajoneuvon kokoon – pienessä tilassa on siis paljon litiumioniakkuja ja yhden akun vikaantuminen saattaa aiheuttaa tulipalon, muistuttaa Jari Muukkonen PR Caravan Oy:stä.
Vahingoittumaton litiumioniakku on turvallinen ja tehokas energian lähde. Litiumioniakkuihin liittyy kuitenkin riskejä, joista yleisin on tulipaloriski. Mikäli akku vikaantuu esimerkiksi ylilataamisesta, tippumisesta tai liiallisesta lämpötilavaihtelusta, tulipalon riski on läsnä.
Rikkoontuneessa litiumioniakussa saattaa käynnistyä lämpökarkaaminen (thermal runaway -ilmiö). Lämpökarkaamisessa akun kenno kuumenee itsestään ja se saattaa syttyä palamaan. Usein akkupalo etenee akussa olevista kennoista toiseen dominoefektin tavoin.
Akku voi toimia moitteetta jonkin aikaa vikaantumisen jälkeen ja lämpökarkaaminen saattaa alkaa vasta myöhemmin. Kannattaa myös huomioida, että jokainen kerta akun kokiessa ylimääräistä rasitusta voi olla askel akun vaurioitumiseen ja lämpökarkaamiseen.
– Syttynyt litiumioniakku ei sammu perinteisillä sammuttimilla, vaan se voi syttyä uudestaan palamaan useita kertoja. Akkujen sisältämien metallioksidien happi ylläpitää ja kiihdyttää palamista. Normaalit jauhe-, vaahto- tai hiilidioksidisammuttimet eivät sammuta paloja, koska niiltä puuttuu akkupalojen sammuttamiseen tarvittava jäähdytyskapasiteetti, kertoo Presto Paloturvallisuus Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Tarja Vilmi.
Lämpökarkaamisessa ovat tulipalon kaikki edellytykset läsnä akun sisällä – kuumuus, happi ja palava materiaali. Jotta lämpökarkaamisen saa pysäytettyä ja tulipalon sammutettua, on tärkeää jäähdyttää palavaa akkua pitkäkestoisesti. Mikäli saatavilla ei ole riittävällä jäähdytysteholla varustettua litiumionipaloihin erityisesti suunniteltua sammutinta, paras keino sammuttaa akkupalo on kaataa päälle kylmää vettä.
Miten sitten kannattaa menetellä, jotta toimii turvallisesti ja akkupaloja ennaltaehkäisevästi? Muutamalla vinkillä voit helposti huolehtia omasta sekä perheesi turvallisuudesta.
Teksti: Tarja Vilmi/ Presto Paloturvallisuus Oy