Yksikään kymmenestä suurimmasta autonvalmistajasta ei ole lähellä EU:n hiilidioksidipäästöjen tavoitteen saavuttamista, ja niille voidaan määrätä jopa 11,4 miljardin euron vuotuiset sakot.
Autoteollisuuden päästöraportissa todettiin, että Daimler AG on kauimpana EU:n vuoden 2021 tavoitteen saavuttamisesta, jonka mukaan keskimääräisten ajoneuvopäästöjen tulisi olla 95 hiilidioksidigrammaa ajokilometriä kohden, kun taas Toyota Industries on kaikkein edistynein hiilijalanjälkensä pienentämisessä – mutta silti sitä uhkaavat merkittävät sakot.
Autonvalmistajien on vähennettävä huomattavasti vuotuista hiilijalanjälkeään voidakseen saavuttaa EU:n päästöstandardit, tai muuten niille määrätään sakkoja jokaisesta päästörajoituksen ylittäneestä hiilidioksidigrammasta.
EU:n tavoitteiden ylittämiseen liittyvien sakkojen lisäksi autonvalmistajien tulisi myös korvata vuotuisen myynnin päästöt. Vuonna 2019 kymmenen parhaan autonvalmistajan olisi pitänyt maksaa yhteensä 424 miljardia euroa – tai keskimäärin 39,5 prosenttia vuosittaisista tuloistaan.
Kunkin merkin myydyimpien mallien analyysi paljastaa, että PSA-yhtymä tuotti viime vuonna keskimäärin saastuttavimmat autot, joiden korvaaminen maksaisi 1,3 miljardia euroa. EU:n myynnin perusteella saastuttavin malli, joka myytiin viime vuonna, oli Renault Clio.
Valmistajien lippulaivamallien juoksevien kustannusten erittely osoittaa, että Mercedes-AMG GT oli viime vuonna saastuttavin malli markkinoilla, kun taas Peugeot 508 oli ympäristöystävällisin. Tästä huolimatta 508-mallin hiilijalanjälki vastaa edelleen 12 208 litran kaasun tai 10 659 litran dieselin kulutusta.
Liikenneteollisuus on yksi suurimmista globaaliin hiilijalanjäljen kasvattajista, ja sen osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä oli viime vuonna arviolta 24 prosenttia. Vaikka monet valmistajat ovat sähköistämässä mallistojaan päästöjen vähentämiseksi, autoteollisuus kohtaa yhä enemmän paineita puuttua ilmastonmuutokseen.
Autoteollisuuden päästöraportin tulokset löytyvät täältä.