Erwin Hymer -konserniin kuuluva Dethleffs on valmistanut Pösslin retkeilyautoja 2000-luvun alkupuolelta alkaen, mutta vasta mallivuodesta 2022 alkaen Dethleffsillä on oma Globetrail-retkeilyautomallisto.
Peltikoristen retkeilyautojen uranuurtajaksi itsensä nimennyt Peter Pössl aloitti retkeilyautojen sarjatuotantomaisen valmistamisen 80-luvun lopulla. Suurempiin mittakaavoihin Saksassa toiminut itävaltalainen Pössl siirtyi vuonna 1996, kun yritys alkoi teettää autot Adrialla.
Vuonna 2004 Pösslin ja Adrian tiet erosivat. Samoihin aikoihin alkoi Pössl-retkeilyautojen tuonti Suomeen. Adria-välirikon jälkeen valtaosan Pösslin autoista on valmistanut Dethleffs. Osan Pössl-malleista tekee pienehkö saksalainen matkailuautovalmistaja Wohnmobilbau Heinrich.
Vaikka Pössl on ollut pitkään merkittävä matkailuautojen valmistaja, se teetti vuoteen 2017 saakka kaikki retkeilyautonsa muilla valmistajilla – Pössl ja Wohnmobilbau Heinrich ottivat kesällä 2017 käyttöön uuden tuotantoyksikön.
Ilmeisesti Pösslin ja Dethleffsin välinen sopimus on estänyt Dethleffsiä valmistamasta retkeilyautoja omalle brändilleen. Tai ainakin retkeilyautot ovat puuttuneet tähän saakka Dethleffsin mallistosta.
Mallivuoden 2022 uutuuksia esitellessään Dethleffs esitteli myös uuden Globetrail-retkeilyautomallistonsa, jossa on tavanomaiseen tapaan kolme eri pituista korivaihtoehtoa.
Globetraileissa on erikoisuutena takaa ulos vedettävä apteekkarikaappi, joka toimii myös vuoteen tukirakenteena. Esillä olleessa 6-metrisessä CVD 600 -mallissa kaappi on tavaratilan keskilinjalla, mikä ei ole tavarankuljetuksen kannalta paras ratkaisu.
Dethleffs aloittaa Globetrail-retkeilyautojen myynnin Saksasta, ja mallien tuloa Suomeen saadaan odottaa ainakin vuosi.
Kuvat Pekka Virtanen