Polkupyörien ja muiden ulkoilmassa käytettävien kookkaiden harrastusvälineiden kuljettamiseen matkailuautoissa ja -vaunuissa on valtavasti vaihtoehtoja, joille lähes kaikille tuntuu riittävän myös kysyntää.
Lähes 40 vuotta matkailuautoja valmistanut brittiläinen Auto-Trail-yritys on ottanut polkupyörien kuljettamisen retkeilyauton sisällä ensi kertaa lähtökohdakseen ”sport camper” määritelmällä kuvaamansa Expedition 68 -uutuusmallinsa suunnittelulle.
Fiat Ducato -pohjaisessa Auto-Trail Expedition 68:ssa polkupyörät sijoitetaan takatalliin renkaat irrotettuna matalaan kaukaloon, joita saa omien tilatarpeiden mukaan valituksi 1 tai 2 kappaletta. Yhteen kaukaloon mahtuu kaksi polkupyörää, joten enimmillään Expedition 68:ssa voi kuljettaa neljää polkupyörää.
Kaukalo pyörineen voidaan liu’uttaa helposti sisään ja ulos tallista, joten ratkaisussa ei tarvita voimaa pyörien nosteluun. Jos tämä ”autoon ja autosta -vaihe” toimiikin näppärästi, pientä viivettä satulaan hyppäämiseen tuo sitten se, että renkaat pitää vielä erikseen kiinnittää pyörään.
Polkupyöriä kuljetetaan renkaat irrotettuna siksi, että takatalli on tavallista matalampi. Se johtuu siitä, että takatallin päällä on 187 x 140 senttimetrin kokoinen parivuode, ja vuoteen yläpuolellekin on haluttu jättää tilantuntua.
Hyvällä kelillä auton takaovet voi vaikka nukkuessaan jättää auki ilman pelkoa hyttysistä – tällöin valoisuutta vuoteeseen tuo vetoketjulla suljettava verkkomainen ikkuna.
Optiona Expedition 68 -autoon saa nostokaton, jolloin saadaan makuupaikat kahdelle lisämatkustajalle. Turvavyöllisiä istuinpaikkoja autossa on vakiona neljälle reissaajalle.
Lähde ja kuvat: Auto-Trail