Matkailuajoneuvoala on tunnistanut nuorissa polvissa enenevissä määrin asiakaspotentiaalia, joten matkailumuotoa halutaan tehdä myös tunnetummaksi pari-kolmekymppisten silmissä.
Nykynuorten keskuudessa trendannut vanlife-ilmiö lisännee pitkällä aikavälillä – ellei lyhyemmälläkin – myös perinteisen leirintämatkailun ja matkailuajoneuvojen suosiota, mutta toisaalta nuoret tekevät asiat omalla tyylillään.
Matkailuajoneuvotuojat ry:n (MAT) toiminnanjohtaja Mika Jokisen mukaan nuorten käytettävissä oleva varallisuus on Suomessa kasvanut jo vuosia, mikä tekee heistä kiinnostavan kohderyhmän tulevaisuutta ajatellen.
– Osa nuorista tienaa hyvin tai on perinyt omaisuutta. Nuoret myös kehittelevät tulovirtoja eri tavalla kuin mihin on totuttu. Saatetaan esimerkiksi solmia influensserisopimus, jolla vanlife-elämää elämää osittain rahoitetaan, Jokinen sanoo.
MAT haluaa tavoittaa kohderyhmikseen aiempaa enemmän nuoria ja nuoria aikuisia ja on perustanut tarkoitusta varten erityisen Nuorisofoorumin. Kyseessä on vielä työnimi, ja toiminnan luonne tarkentuu myöhemmin, mutta ensimmäinen askel on otettu.
Matkailun liikkeejohdon restonomi Mira Reimi teki Matkailuajoneuvotuojat ry:lle ja SF-Caravan ry:lle opintoihinsa liittyvän opinnäytetyön, jonka tuloksia hän esitteli Helsingin Caravan-messuilla tammikuun puolivälissä.
– Nuorten ennakkoluulot ovat murroksessa, ja useampi nuori on löytänyt harrastuksen. Ajoneuvomatkailussa kiehtovat vapaus, riippumattomuus, etätyömahdollisuudet ja omien tavaroiden kulkeminen mukana. Alan kannattaa lähestyä kohderyhmää erityisesti sosiaalisessa mediassa, Reimi sanoo.
Uusia kohderyhmiä on ilmestynyt myös esimerkiksi matkailuautojen vuokraamojen tiskeille.
– Meillä on ollut pandemian jälkeen selvästi enemmän nuoria asiakkaita niin vuokraajina kuin ostajinakin, kertoo Touring Carsin osakas Elle Tick.