Airstreamin ja Porschen designtiimit lähtivät visioimaan, miltä seuraavan sukupolven Airstream-vaunu voisi näyttää.
Yksi Airstreamin ja Studio F. A. Porschen suunnittelijoille asetettu lähtökohta oli, että kahdelle matkaajalle mitoitetun vaunun tuli yhä olla sekä Airstreamin että Porschen brändin mukainen.
Tänä vuonna 75-vuotisjuhliaan viettävän Porschen kosketuksen saavan vaunun piti lisäksi olla sellainen, että se voisi mahtua moneen tavalliseen autotalliin. Ja koska kyse oli Airstreamin vaunusta, sen luonnollisesti piti olla alumiininen. Nämä ehdot näyttävät toteutuneen melko hyvin.
Konseptivaunun aerodynamiikka on saatu (laskennallisesti) paremmaksi kuin esimerkiksi Airstream 28RB- ja Basecamp 20X -vaunumalleissa.
Aerodynamiikassa auttaa eristetyn nostokaton mahdollistama matala ajokorkeus, pienempi etuosa verrattuna muihin tällä hetkellä tuotannossa oleviin Airstream-vaunuihin sekä muun muassa hiilikuitumateriaalin hyödyntämisen tuoma kevyempi paino. Myös takaosan uusi muoto parantaa ilmavirtausta ajon aikana.
Viisi metriä pitkässä konseptivaunussa on korkeussäädettävä alusta aerodynamiikan ja maasto-ominaisuuksien optimoimiseksi. Kun maavara lasketaan minimiin, vaunu mahtuu taas joitakin senttejä paremmin myös moniin autotalleihin.
Laaja ikkunoiden ja kattoikkunoiden käyttö luo kompaktiin vaunuun tilavuuden tuntua. Suihku- ja wc-tila on sijoitettu vasempaan etunurkkaan. Keittiön varusteluun kuuluu muun muassa induktioliesi.
Takaosan monipuolinen istuinalue muuttuu nopeasti ruokailu- tai työskentelytilasta 208 x 155 senttimetrin kokoiseksi makuupaikaksi.
Omavaraisuutta reissuihin tuovat ajan hengen mukaisesti aurinkopaneelit ja litiumakut.
Kuvat: Airstream
Kommentointi on suljettu.
Risto Eronen
Kiinnostavaa suunnittelua
Timo Kujala
Eikö noin kalliin auton omistajalla ole varaa yöpyä hotellissa?