Nykyistä useampi erittäin tuhdisti varusteltu matkailuauto tulee jatkossa myös B-ajokorttilaisten ulottuville.
Kaikki tarvittavat EU:n elimet ovat nyt löytäneet alustavan sovun ajokorttidirektiivin uudistukseen liittyvästä osasta matkailuautojen kokonaismassasta ja B-ajokortista. B-ajokorttilaisille sallittu suurin matkailuautojen kokonaismassa tullaan nostamaan nykyisestä 3 500 kilosta 4 250 kiloon.
Matkailuajoneuvoteollisuuden vuosia toivoma ja vahvasti lobbaama muutos ei näy markkinoilla ja maanteillä kuitenkaan hetkessä. EU-mailla on vuoteen 2029 asti aikaa viedä uudet säännöt kansalliseen lainsäädäntöönsä. EU-maille jää mahdollisuus myös omiin vaatimuksiinsa – tarvitaanko esimerkiksi jotain lisäkoulutusta tai testejä. Useita yksityiskohtia on siis vielä auki.
Ajokorttidirektiivin muutokset koskevat vain ajokortin antamia oikeuksia ja velvollisuuksia. Jos nykyisen matkailuauton suurin sallittu kokonaismassa on 3,5 tonnia, sitä se on uuden päätöksen jälkeenkin. Osa matkailuautoista on toki jälkikäteen muutettavissa kokonaismassaltaan 4 250-kiloiseksi, mutta se riippuu auton teknisistä ominaisuuksista ja määräyksistä.
Matkailuajoneuvoteollisuus on ajanut muutosta muun muassa siksi, että matkailuautoja on ollut haastavaa valmistaa järkevästi mahtumaan nykyiseen B-korttilaisille eli siis enemmistölle sallittuun 3500 kilon suurimpaan sallittuun kokonaismassaan.
Autojen painoa ovat olleet kasvattamassa EU:lta tulevat tiukemmat vaatimukset ajoneuvojen rakentamiselle. Myös turvajärjestelmien tekniset vaatimukset ovat kasvattaneet matkailuautojen painoa. Matkailuautoihin halutaan nykyään myös aiempaa enemmän monia painavia lisävarusteita.
Valmistajat ovat joutuneet toisinaan kikkailemaan keinotekoisesti painorajoissa pysyäkseen. Ei ole ollut kenenkään etu, että valmistajat ovat joutuneet toisinaan tekemään autoista turvattomampia ja muutenkin huonompia kuin olisi haluttu – vain jotta pysytään painorajassa, joka ei vastaa tätä päivää. Käytettäväksi jäljelle jäänyt hyötykuorma on monesti jäänyt epärealistisen pieneksi.
Päätös vaikuttaa myönteisesti siihen, että matkailuautoteollisuus pystyy teknisesti ja taloudellisesti järkevämmin tuottamaan karavaanareille aiempaa parempia ja mukavampia matkailuautoja.
Vielä viime vuoden puolella oli auki, tulisiko muutos koskemaan kaikkia matkailuautoja vaiko vain esimerkiksi sähkökäyttöisiä ja muita vaihtoehtoisia voimanlähteitä käytäviä matkailuautoja. Nyt siis näyttäisi varmistuneen, että muutos koskee myös dieselmatkailuautoja.
Löytynyt sopu kertoo osaltaan siitä, että sähkökäyttöisyyden on ympäristösyistä haluttu nytkähtävän eteenpäin myös matkailuautomarkkinoilla. Akkujen paino ja niihin liittyen riittävä toimintamatka on ollut tässä alan isona haasteena, mihin uusi painoraja tuo kaivattua helpotusta.
Jose Mehtonen
Ei muuta kun joustetaan vaan kaikessa muussakin mistä ollaan päätetty, miksi ihmeessä edes tarvitaan CE korttia haittamaan rekkojen myyntiä ja kuluttajien kykyä hankkia tilavampia peräkärryjä. Kuorma-autoa voi jatkossa ajaa B-kortilla ja kärryä voi vetää perässä ihan oman harkinnan mukaan. Ei tässä ole mitään järkeä.
Henkka
Tämä uudistus on hieno asia,koska tällä uudistuksella saadaan myös paketti autojen kapasiteetti nostettua paremmaksi,eikä tarvi kirkkailla jousituksen kanssa.
Esa Virkkunen
Kohdallani uudistus kuulostaa hyvältä. Minulla on C-kortti, jonka joudun taas ”uusimaan” ensi vuonna. C on vain matkailuauton yli 3500 kg painon vuoksi, muuhun en C-korttia tarvitse.
Raoul koskinen
Hyvä uudistus. Matkailuautot ovat nykyisin varusteltu hyvin turvallisuus huomioiden. Jarrut,kaistavahdit,kamerat ym.ym! C kortin omaavana mieluiten pudottaisin B korttiin koska en kuorma-autoa tule ajamaan.