First Camp toteuttaa kokeilunsa Mellsta-nimisessä First Camp Easy -kohteessa, joka tarjoaa matkaparkkimaisesti perinteistä leirintäaluetta riisutumman mutta myös hieman halvemman retkeilykokemuksen rauhallisessa luonnonympäristössä.
Matkailuajoneuvojen leirintäpaikkojen digitalisointi etenee pikkuhiljaa lähes kaikkialla Euroopassa. Erot digitalisoinnissa kohteiden välillä ovat kuitenkin erittäin suuria ja moni on vasta alussa.
Nyt esimerkiksi Pohjoismaiden suurin leirintäalueketju First Camp tiedottaa testaavansa kesällä Ruotsissa Borlängessä täysin digitaalista asiakasvirtaa, jossa asiakas hoitaa kaiken matkapuhelimellaan – muun muassa varaukset, lähtöselvitykset sekä puomien ja huoltorakennusten ovien avaukset.
Koska kaikki eivät halua käyttää älypuhelinta, heitä varten paikalla on myös itsepalveluautomaatti.
First Campin mukaan kokeilun tavoitteena on tehdä retkeilykokemuksesta vieraiden kannalta helpompaa, sujuvampaa ja joustavampaa. Epäilemättä yrityksen tavoitteena on kuitenkin myös tavoitella kustannussäästöjä sekä tutkia digitalisoinnin viemistä nykyistä pidemmälle koko ketjun tarpeita ajatellen.
– Tämä on testi, mutta myös tärkeä osa palapeliä pyrkimyksissämme modernisoida retkeilykokemusta. Näemme sen tapana vastata vieraidemme tarpeisiin uudella ja älykkäällä tavalla, sanoo tiedotteessa Mellstan kohdepäällikkö Thomas Pilestam.
Konseptia testataan ilman miehitettyä vastaanottoa, mutta leirintähenkilökuntaa on paikalla kesän ajan varmistamassa muun muassa alueen pysymistä siistinä.
First Campin ketjussa on nyt Pohjoismaissa 74 kohdetta, joista uusimpana First Camp kertoi huhtikuussa ensimmäisestä kohteestaan Suomessa. Konsernissa on vuositasolla noin kuusi miljoonaa yöpymistä.
Kuvat: First Camp
Keskustelu