Alkukesän karkeat tienpinnat ovat saattaneet syödä autonrenkaat yllättävän huonoon kuntoon. Matkailuvaunuissa suurin ongelma ei yleensä liity kulutuspinnan määrään vaan renkaiden ikääntymiseen.
Joka neljännellä autoilijalla kesärenkaiden urasyvyydet poikkeavat syksyisin toisistaan vähintään kaksi milliä. Mikäli renkaiden kuntoerot pääsevät kasvamaan tätä suuremmiksi, paremmat renkaat on syytä pitää takana.
Etuvetoisessa autossa eturenkaat kuluvat yleensä takarenkaita enemmän, joten pyörien paikkaa kannattaa kierrättää myös ajokauden aikana renkaiden turvallisen käyttöidän pidentämiseksi. Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora vinkkaa vaihtamaan renkaiden sijaintia noin 8 000 ajokilometrin välein, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti.
Autonrengasliiton kuluttajakyselyn mukaan autoilijat tiedostavat hyvin kuluneisiin kesärenkaisiin liittyvän vesiliirtoriskin. Lähes kaikki vastaajat arvioivat huonojen renkaiden myös vaikuttavan omaan ajokäyttäytymiseen. Aiemmissa tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että kuljettajien käyttäytyminen ei muutu riittävästi keliolosuhteiden mukaan.
Kuluttajakyselyn mukaan useimmat autoilijat tarkistavat renkaidensa urasyvyyden vain renkaanvaihdon yhteydessä. Parannettavaa olisi myös urasyvyysvaatimusten tuntemisessa. Lain vaatiman minimiurasyvyyden kesärenkaille (1,6 mm) tiesi vain 35 prosenttia vastaajista. Talvirenkaiden minimiurasyvyys (3 mm) muistettiin sitäkin harvemmin.
Renkaiden kunto voi vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, kunhan kuljettaja tuntee renkaidensa kunnon.
– Viime syksyn rengasratsioissa vain 27 prosenttia autoilijoista tiedosti ajavansa huonokuntoisilla renkailla. Silloin kerätty tutkimusaineisto julkaistaan kokonaisuudessaan syyskuussa järjestettävässä Rengasratsia-kampanjassa, Nuora paljastaa.
Liian alhaiset ilmanpaineet lisäävät renkaiden kulumista ja polttoaineen kulutusta. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa kuukausittain ja varsinkin pidemmälle kesälomareissulle lähdettäessä. Täydellä kuormituksella rengaspaineita pitää nostaa suosituksen mukaisesti. Suositukset löytyvät auton ohjekirjasta.
Renkaat – ja lähinnä niiden ikä – on yksi matkailuvaunujen suurimmista ongelmakohdista. Seisottaminen ja auringonvalo saattavat heikentää rengasta, mutta kulutuspintaa niissä on todennäköisesti jäljellä melkoisesti.
Kulutuspinnan sijaan pitää katsoa renkaan kyljestä nelinumeroisesta merkinnästä sen valmistusviikko ja -vuosi. Kymmenen vuotta on jo ehdoton enimmäisikä. Rengas kovettuu ajan myötä, eikä se sitten enää myöskään pidä mitään. Ne, joilla on kokemusta siitä, että vaunu lähtee viemään veturia, kertovat, että se on huima tilanne.