Helmikuun alusta myös Ruotsissa on kiellettyä pitää kännykkää kädessä ajon aikana. Tällaisesta ajamisesta käytetään Ruotsissa osuvaa ilmausta - rattisurffailu.
Liikennesääntöihin nyt voimaan tullut kielto ei rajoitu vain kännykkään, vaikka se erityisesti mainitaan. Säännössä kielletään kuljettajaa käyttämästä mitä tahansa kommunikaatiovälinettä, jos toiminta samalla häiritsee keskittymistä.
Esimerkki kyseenalaisesta ja mitä ilmeisimmin kielletystä toiminnasta on keskittyminen vaikkapa navigaattorin toimintoihin. Sellaistahan on esimerkiksi uuden määränpään osoitteen kirjoittaminen ajon aikana.
Autotehtaat tarjoavat lisääntyvästi mahdollisuuksia vastaanottaa erilaisista kanavista tulevia uutisia navigaattoriin tai monitoiminäyttöön. Kun ruudulla liikkuu värikkäitä kuvia, otsikoita ja puhe tai musiikki korostavat sanomaa, se saattaa vangita kuljettajan mielenkiinnon pidemmäksi tai lyhyemmäksi ajaksi pois liikenteestä.
Liikenneturvan mukaan neljä kymmenestä suomalaisautoilijasta on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia. Suunnittelijan Petri Jääskeläisen mukaan ulkomainen tutkimusnäyttö ei jätä epäilylle sijaa: yhteys kolarien ja älykännyköiden välillä on kiistaton.
– Tekstaavan kuljettajan peräänajon riski on kuusinkertainen. Kansainvälisissä tutkimuksissa keskimääräinen riskitason nousu on nelinkertainen, Liikenneturvan Jääskeläinen kertoo.
Ruotsin tieliikennelaissa kännykän ja muiden kommunikointivälineiden käyttökielto ajon aikana koskee moottoriajoneuvon kuljettajaa. Niinpä polkupyöräilijä voi käyttää puhelintaan ajon aikana myös pitämällä puhelinta kädessään. Tilanne muuttuu toiseksi, jos ajaa sähkökäyttöisellä polkupyörällä tai kännykkää kädessä pitäen samaan aikaan käyttää polkupyörän sähköistä avustinta.
Tämän talven aikana ainakin Helsingissä näyttää polkupyöräily lisääntyneen. Samalla on voitu useammin havaita, että polkupyöräilijälle ei tuota vaikeuksia irrottaa toista kättä ajon aikana ohjaustangosta, samalla kun ajo ja keskustelu puhelimessa jatkuu kännykkä. Tällaista voisi poliisi pitää syystäkin liikenteen vaarantamisena, vaikka moottoriajoneuvosta ei olekaan kysymys. Sellaisesta on tieliikennelaissa omat sääntönsä.