Asfalttialan toimijat vetoavat yhdessä kaikkiin tienkäyttäjiin tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamiseksi.
Päällystyskauden käynnistyttyä tienkäyttäjille aukenee jälleen loistava tilaisuus toimia teiden ritareina ja mallina muille.
– Kun yksi hidastaa vauhtia työmaan kohdalla, muu liikenne seuraa perässä. Esimerkiksi ammattiautoilijat voivat olla tärkeänä roolimallina, sillä pitkää matkaa ajaessa parilla voitetulla minuutilla ei ole aivan olennaista merkitystä, asfalttialan työnantajia edustavan Infra ry:n turvallisuusasiantuntija Kati Kaskiala kannustaa tiedotteessa.
Tiellä kulkijoiden raskas kaasujalka aiheuttaa tietyömaiden työntekijöille vaaratilanteita. Moni ajattelee, että haitat ja vaarat poistuisivat, jos tietyöt tehtäisiin yöllä.
– Yötyö ei voi olla ainoa ratkaisu, koska öisillä teillä nopeudet tahtovat nousta entisestään. Selvitysten mukaan yötyö aiheuttaa läheltä piti -tilanteita ja terveyshaittoja. Liikenteen haitat vähenevät jo kaksivuorotyölläkin, sopimusalavastaava Lauri Haikola Rakennusliitosta muistuttaa.
Tietyömaan nopeusrajoituksen määrittää tieluokan mukaan päällystystyön tilaaja kuten Väylävirasto tai ely-keskus. Tarjouskyselyssä tilaaja linjaa, miten päällystäjän pitää taata työmaan turvallisuus. Keinoja voivat olla nopeusnäytöt tai saattoautot, jotka toimivat vähän kuin Formula 1 -kisoista tutut turva-autot.
Yötyön vähentämiseksi töitä voidaan tehdä hiljaisella kaistalla aamu- tai iltaruuhkaa vastaan. Moottoriteillä voi harkita vanhan rinnakkaistien käyttöönottoa.
– Tärkeintä on, että työmailla toteutetaan liikenteenohjaussuunnitelmaa ja päivitetään sitä tilanteen muuttuessa, työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen Väylävirastosta sanoo. Hän muistuttaa, että liikenteessä tarvitaan lisäksi epäitsekkyyttä.
Tänä vuonna teitä päällystetään poikkeusoloissa. Päällystystyömaillakin noudatetaan erikoisjärjestelyjä koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi.
Päällystystyön tilaajille epidemia mahdollisti ostajan markkinat.
– Työn hinta on laskenut jopa 15 prosenttia bitumin hinnan notkahdettua. Monessa mielessä tämä on vuosisadan tilaisuus lyhentää teiden ja katujen korjausvelkaa, Kati Kaskiala sanoo.
Lähde: Infra ry