Kesällä 2018 päällystetään Liikenneviraston mukaan arviolta 3 000 kilometriä maantietä. Pisin asfalttityömaa on Nelostiellä Helsingin ja Lahden välillä, jossa uusittavaa tietä on lähes yhtäjaksoisesti noin 90 kilometrin matkalla.
Pisin, 27 kilometrin mittainen osuus Järvenpään Haarajoelta Lahden Karistoon aloitetaan juhannuksen jälkeen, ja se valmistuu Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan syyskuussa. Tietyömaan pituus on kolmesta viiteen kilometriä kerralla.
Pitkiä uusittavia osuuksia on myös Kuutostiellä Ruokolahden ja Parikkalan välillä, yhteensä lähes 75 kilometrin matkalla. Vilkkaasti liikennöidyllä Ykköstiellä Espoon Tuomarilasta Vihdin Palojärvelle saakka uutta asfalttia vedetään yhteensä 18 kilometriä.
Päällystystyöt haittaavat liikennettä jonkin verran, mutta ne pyritään ajoittamaan niin, että haitta olisi mahdollisimman pieni. Kaikkein vilkkaimmilla kohdilla asfalttitöitä tehdään öisin kello 21–06. Ajoittain liikenne voi olla hetken kokonaan poikki, mutta pitkäksi aikaa kaikkia kaistoja ei suljeta.
Liikennevirasto toivoo autoilijoilta malttia ja varovaisuutta tiellä vaarallisissa oloissa työtään tekeviä työntekijöitä kohtaan kaikkina vuorokaudenaikoina. Osalla päällystystyömaista käytetään turvallisuuden parantamiseksi niin sanottuja saattoautoja, jotka johtavat työmaan ohittavaa liikennettä työmaan ohi hallitusti oikealla nopeudella. Turvallisuutta on parannettu myös rajaamalla tietyömaata autolla, jonka perään on kiinnitetty törmäystyyny.
Päällystettyjen maanteiden ylläpitoon on koko vuonna käytettävissä noin 139 miljoonaa euroa. Tästä noin 22 miljoonaa euroa kuluu tiemerkintöjen uusimiseen ja loput käytetään päällysteiden uusimiseen. Päällysteiden uusimiseen käytettävä rahamäärä on pienempi kuin viime vuonna.
Tienkäyttäjät voivat tarkistaa Liikenneviraston sivuilta tai karttasovelluksesta, osuvatko tietyöt omille ajoreiteille.