Yhdysvaltalainen Canoo-yritys tiedotti joulukuun puolivälissä, että vastoin aiempia suunnitelmia se ei aio ryhtyä valmistamaan sähköautojaan lainkaan Euroopassa edes eurooppalaisille markkinoille, vaan kokonaan Yhdysvalloissa.
Koko autoteollisuutta vaivaavan komponenttipulan, globaalien toimitusketjujen vaikeuksien sekä etenkin USA:n ja Kiinan huonojen suhteiden vuoksi tämä yritys pääsee nyt rummuttamaan kotimaassaan sijoittajille ja kuluttajille kovaa valuuttaa olevaa tarinaa siitä, että autoista tulee mahdollisimman aidosti ”Made in USA”. Canoo väittää pääsevänsä siihen, että komponenteista 96 prosenttia tulee USA:sta tai sen liittolaismaista.
Canoon oli tarkoitus ryhtyä valmistamaan modulaariseen monitoimialustaan perustuvia erilaisia sähköautojaan myös Euroopasssa yhdessä hollantilaisen kumppaninsa, VDL Nedcarin kanssa. VDL Nedcarilla on kokemusta tuotannollisesta yhteistyöstä muun muassa Volvon, Mitsubishin ja BMW:n kanssa, ja Canoon toinen perustaja on entisiä BMW:n johtajia.
Sähköautojen maailmassa projekteja on tällä hetkellä valtavasti. Kovin moni niistä jää vain suunnitelmien tasolle. Myös vasta 2017 perustetun Canoon matkassa on jo nyt riittänyt moninaisia vaiheita, ja esimerkiksi yhteistyö Hyundain kanssa ehti jo päättyä. Pörssiyritys Canoo kuitenkin nosti joulukuussa rohkeasti arviotaan vuoden 2022 lopulla valmistuvien ihan ensimmäisten, tila-autotyyppisten mallien määrästä 3 000–6 000 kappaleeseen.
Pick-up-tyyppinen malli pitäisi nykysuunnitelmien mukaan puolestaan tulla saataville vuonna 2023. Siihen malliin pohjautuen on tarkoitus tällöin tuoda myyntiin myös kompakti retkeilyvarusteltu malli.
Lähde ja kuvat: Canoo