Uudesta yksiköstä tulee koko Erwin Hymer -konsernin retkeilyautotuotannon keskus. Tuotanto käynnistyy toukokuussa.
Reilun kuuden kuukauden rakentamisen jälkeen on juhlan aika: uusi tehdashalli on pystyssä Dethleffsin tuotantoalueella Isnyn kaupungissa Etelä-Saksassa. Harjannostajaisia vietettiin ennen pääsiäistä.
Dethleffsin uuteen 11 000 neliömetrin kokoiseen tuotantohalliin siirtyy osa nykyisestä tuotannosta minkä lisäksi sinne tulee uusi retkeilyautojen kehittämiskeskus, jonne sijoitetaan koko Erwin Hymer Groupin osaaminen tämän ajoneuvotyypin osalta.
Uudessa tuotantolaitoksessa on kaksi tuotantolinjaa ja tuotannon varasto, ja siitä tulee alan uudenaikaisin retkeilyautotehdas. Uuden hallin 5 000 neliömetrin laajuiseen toiseen kerrokseen sijoitetaan Detheffs Academy -koulutuskeskus, Kaizen-työpaja sekä suuri vierailijakeskus. Lisäksi hallin yhteyteen tulee kolmikerroksinen hallintorakennus, jonne sijoitetaan retkeilyautotuotannon tutkimus- ja kehitysosastot sekä työntekijöiden sosiaaliset tilat.
Uudessa laitoksessa voidaan valmistaa 4 000 – 8 000 yksikköä täysin itsenäisesti esivalmistelusta aina valmiiseen ajoneuvoon asti. Tuotannon on tarkoitus käynnistyä toukokuussa 2018.
Dethleffs ja Erwin Hymer Group investoivat Isnyn tehtaaseen seuraavien kolmen vuoden aikana yhteensä 50 miljoonaa euroa. Tämä summa sisältää uuden hallin lisäksi myös investointeja olemassa olevaan tuotantoon.
– Kun retkeilyautojen tuotanto siirretään uuteen tuotantolaitokseen, olemassa olevassa tuotannossa voidaan kiinnittää entistä enemmän huomiota yksittäisiin tuotantovaiheisiin ja sitä kautta tehostamaan prosesseja, kertoo tuotannosta vastaava toimitusjohtaja Günther Wank.
– Tuotantomme on toiminut viime aikoina noin 20 prosenttia normaalin maksimaalikapasiteettinsa yläpuolella. Tilanne normalisoituu, kun osa tuotannosta siirtyy uuteen halliin. Keskittyminen yksittäisiin tuotantovaiheisiin ei vain nosta tuottavuutta, vaan myös auttaa laadunvalvonnassa.
Isnyn tehtaaseen syntyy 180 uutta työpaikkaa.
– Aloitimme tammikuussa uusien työntekijöiden palkkaamisen taataksemme hyvän koulutuksen ja tuotannon kitkattoman käynnistämisen. Mutta jatkamme rekrytointia ja etsimme edelleen ammattitaitoisia työntekijöitä tuotantoon ja logistiikkaan, Wank sanoo.
Uudessa tuotantolaitoksessa logistiikka, tuotannon esivalmistus ja kokoonpanon osa-alueet toimivat asiakaslähtöisesti. Tuotantoa ei siis suunnitella kapasiteetin mukaan vaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Tehoja on haettu uudistamalla prosesseja. Esimerkiksi kokoonpanolinjalla säilytetään materiaalia ja osia enintään seuraaville 120 tuotantominuutille tai seuraavien viiden ajoneuvon osalta. Kaikkien työvaiheiden materiaalit toimitetaan työpisteisiin ajoneuvokohtaisesti ja tuotannon tarvitsemassa järjestyksessä. Tähän saakka näin on toimittu vain osittain.
Kohdistettu materiaalin syöttäminen eliminoi tehottomat prosessit ja ylimääräisen materiaalien hakemiseen kuluvan ajan. Kaiken kaikkiaan uusi tuotanto on suunniteltu niin joustavasti, että lyhyen aikavälin säätöjä voidaan tehdä milloin tahansa.
Dethleffs on osa saksalaista Erwin Hymer -konsernia. Suomeen Dethleffs-matkailuajoneuvoja on tuotu jo vuodesta 1986.
Lähde: Erwin Hymer -konsernin / Dethleffsin tiedote