Hobbyn Volkswagen-korinen Maxia Van -retkeilyauto esillä Lahdessa

Saksalaisvalmistajan suurin matkailuautouutuus, Hobbyn ja Volkswagenin yhteistyön aloittanut Crafter-korinen Maxia Van -retkeilyauto, esittäytyy suomalaisille Lahdessa ensi viikonloppuna 22.–25. syyskuuta järjestettävässä Caravan 2022:ssa.

Suomen ja kotimaansa Saksan matkailuvaunukaupan ykkösmerkkinä vuosia olleen Hobbyn menestyksen perustana on laaja mallisto, josta löytyy kilpailukykyiseen hintaan vaihtoehtoja harrastustaan aloittelevista karavaanareista aina luksusta mieliviin saakka.

Matkailuautoissa Hobby ei sen sijaan kuulu isoimpien toimijoiden joukkoon Euroopan tasolla. Suomessa Hobbyn matkailuauto ovat kuitenkin kasvattaneet koko ajan suosiotaan, ja viime vuonna merkki teki kovan nousun nousemalla kärkikymmenikön ulkopuolelta viidenneksi rekisteröidyimmäksi merkiksi. Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden jälkeen Hobby on matkailuautojen rekisteröinneissä neljäntenä.

Etuvetoinen Maxia Van Crafter

Hobby on tähän saakka valmistanut matkailuautonsa Fiat Ducaton ja Citroën Jumperin koriin tai alustalle, mutta saksalaisvalmistaja julkisti elo-syyskuun vaihteessa Saksan Düsseldorfissa järjestetyssä Caravan Salon -näyttelyssä retkeilyautomallistonsa huipulle uuden Maxia Vanin. Skandinaavisen tunnelman ja viihtyisyyden huippumoderniin korirakenteeseen ja ajoneuvoteknologiaan yhdistävä premium-luokan Maxia Van on Hobbyn ensimmäinen Volkswagen-malli.

Pari metriä pitkän pitkittäisparivuoteen lisäksi ohjaamoon saadaan yksi vuodepaikka.

Ensimmäinen Crafter-korinen Maxia Van -malli on etuvetoinen 680 ET. 177-hevosvoimaisen moottorin jatkeena on vakiona 8-portainen automaattivaihteisto. Jo auton vakiovarustukseen kuuluu kattava määrä Volkswagenin ajo-, turvallisuus- ja mukavuusavustimia, muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, kaistanpitoavustin ja kaukovaloautomatiikka.

Maxia Vanin avarissa sisätiloissa on käytetty vaaleaa pähkinäpuuta, grafiitinharmaita seinäelementtejä, valkoisia yläkaappeja ja huopakangasmaista seinä- ja kattoverhoilua. Kompaktissa pesuhuoneessa on myös suihku. Jatkettavalla työtasolla varustetussa keittiössä on kaksiliekkinen liesi ja 90 litran jääkaappi.

6,8-metrisen uutuusmallin kokonaismassa on kahden hengen autona 3 500 kiloa ja neljälle rekisteröitynä 3 850 kiloa. Sisäkorkeutta on yli kaksi metriä. Auton keskilinjan puoleinen matkustajapenkki liikkuu sekä pituus- että sivusuunnassa. Pari metriä pitkän pitkittäisparivuoteen lisäksi ohjaamoon saadaan yksi vuodepaikka.

Neljälle rekisteröidyn Maxia Vanin kokonaismassa on 3 850 kiloa.

Muut retkeilyautomallinsa sekä kaikki matkailuautomallinsa Hobby rakentaa edelleenkin Fiat Ducaton ja Citroën Jumperin perustalle.

Maxia-vaunumallistoon uusi malli

Hobbyn vaunumalliston suurin mallivuosiuutuus on Maxia-huippumallisarjaan tullut kolmas pohjaratkaisu 585 UL. Maxia-vaunut edustaa pohjoismaalaista muotoilua ja tyyliä. Hobbyn lippulaivavaunu on 8,3 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä teliakselinen Maxia 660 WQM, jonka takaosassa on poikittainen saarekevuode ja wc-suihkutila.

Pienimmän Maxia-mallin, 7,2-metrisen 495 UL:n, leveys on 2,3 metriä. Uusi 7,69-metrinen 585 UL on 2,5 metriä leveä, ja siinä on edessä siskonpetiksi yhdistettävät pitkittäisvuoteet ja takana U-sohvaryhmä.