Erwin Hymer -konserni hallitsee Saksan matkailuautomarkkinoita

Saksassa rekisteröitiin viime vuonna kaikkiaan 40 568 uutta matkailuautoa - pääosa dieseleitä.

Vaikka uusien henkilöautojen markkinoilla dieselit ovat menettäneet suosiotaan, matkailuautojen markkinoilla ne muodostavat edelleen ylivoimaisen osuuden, eikä vakavasti otettavia vaihtoehtoja ole juurikaan tarjolla.

Matkailuautojen ensirekisteröintimäärä kasvoi Saksassa vuonna 2017 edellisvuodesta yli 15 prosenttia. Markkinat ovat kasvaneet jatkuvasti, vaikka tuotantomääriä on kasvatettu. Monet ovat joutuneet odottamaan uusia autojaan poikkeuksellisen pitkään etenkin silloin, kun autoon on haluttu erikoisempia valmistajatehtaalla asennettavia varusteita.

Valmistus keskittyy

Vaikka matkailuautomarkkinoilla myydään hyvin monia eri merkkejä, todellisuudessa valmistus on keskittynyt harvalukuisammalle joukolle valmistajia. Kehitys muistuttaa samaa kehityskulkua, joka on havaittu viimeisten 20 vuoden aikana henkilöautojen valmistuksessa.

Matkailuautojen suurimmat valmistajat ovat Hymer ja Trigano. Keskittymistrendi ei ole päättynyt, vaan se jatkuu edelleen. Euroopan suurin valmistaja siirtyi amerikkalaisomistukseen tänä vuonna. Adria puolestaan siirtyi Trigano-ryhmään.

Hymer-konsernin merkkejä myytiin vuonna 2017 Saksassa yli 13 000 kappaletta . Trigano oli selkeästi pienempi, sillä sen merkkejä myytiin puolet vähemmän (6 565 kappaletta).

Hymer-ryhmän suurimmat merkit olivat Hymer, Sunlight ja Carado. Niiden määrä Saksassa oli vuonna 2017 yli 7 000 autoa. Triganon suurimman merkin, Eura-mobilin, ensirekisteröintimäärään sisältyvät myös Karmann ja Foster. Yhteensä näiden kolmen merkin ensirekisteröintimäärä  jäi vajaaseen 1 900 autoon.

Yksittäisistä matkailuautomerkeistä suurimpien joukkoon kuului myös Knaus. Tosin sen ensirekisteröintimäärään (5 115 autoa) sisältyvät myös Weinsbergin merkillä valmistetut autot.

Retkeilyautoista suurin merkki oli Pössl. Sen lukuihin on sisällytetty myös valmistajan kakkosmerkki Globecar. Näiden kahden merkin kokonaismäärä  jäi hieman alle 3000 autoon. Kuitenkin retkeilyautoiksi luokiteltavat autot ovat nousseet suurimmaksi matkailuautojen ryhmäksi Saksassa ohittaen suosiollaan jo puoli-integroitujen autojen määrän.

Henkilö- ja pakettiautojen valmistajista suurimmat olivat viime vuonna Volkswagen ja Mercedes-Benz. Kummankin omalla merkillä valmistamien matkailu-/retkeilyautojen määrä jäi Saksan markkinoilla alle 2 000 autoon. Näyttää siltä, että kumpikin näistä valmistajista on alkanut kiinnostua aikaisempaa vakavammin matkailuautojen valmistamisesta oman tuotemerkkinsä alla.