Caravan-lehden viikon 44 lopussa ilmestyvän numeron 6/2022 koeajovaunu on Adrian uudistunut Altea. Kokonaismassaltaan 1,3-tonnista vaunua vedettiin hiljattain uudistuneen Kia Sportagen lataushybridinelivedolla.
Matkailuajoneuvojen koeajojen puitteissa ei ole mahdollista tehdä tieteelliset kriteerit täyttäviä kulutusmittauksia, sillä mittaukset pitäisi tehdä vakioiduissa olosuhteissa vakioreiteillä. Ja on selvää, että esimerkiksi retkeilyautoa ja alkovimallista matkailuautoa on turha verrata toisiinsa ainakaan polttoaineenkulutuksen osalta.
Adria Altea 432 PX:n koeajon kohdalla oli etukäteenkin selvää, että vaunu perässä Kia Sportage kuluttaisi enemmän kuin ilman vaunua edettäessä. Huomattavasti kiinnostavampaa olisikin ollut vertailla erilaisen tekniikan vaikutusta kulutukseen, mutta se ei ollut mahdollista. Nyt tyydyttiin selvittämään, miten paljon lataushybridin polttoaineenkulutus nousee, kun sillä ajetaan ajoakku tyhjänä.
Vertailu ei-ladattavaan malliin olisi ollut mielenkiintoinen, mutta Kia Sportagella se ei olisi onnistunut viimeisen päälle tarkasti, sillä nelivetoisen lataushybridin teho on 265 hevosvoimaa, nelivetoisen hybridin 230 hevosvoimaa. Molemmissa malleissa on 6-portainen momentinmuunninautomaatti.
Merkittävä ero liittyy maksimivetomassaan, joka on Sportagen etu- ja nelivetoisissa bensa- ja dieselmalleissa sekä bensiinihybrideissä 1 650 kiloa, mutta lataushybridissä vain 1 350 kiloa.
Vetoautona toimineen lataushybridin yhdistetty bensiininkulutus on 1,1 l/100 km, kulutus ajoakku tyhjänä 6,9 l/100 km ja CO2-päästöt 25 g/km. Hybridin normikulutus on 6,2 l/100 km ja CO2-päästöt varustetasosta riippuen 142–145 g/km.
Molemmissa Sportage-malleissa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka teho on 180 hevosvoimaa. Polttomoottoria tukevan sähkömoottorin teho on hybridissä 60 ja lataushybridissä 91 hevosvoimaa. Lisäksi molemmissa malleissa on 17,7 hevosvoiman käynnistingeneraattori. Noilla arvoilla hybridin kokonaistehoksi ilmoitetaan 230 hevosvoimaa ja lataushybridin 265 hevosvoimaa.
Ei-ladattavassa hybridissä ajoakun energiasisältö on 1,49 kilowattituntia, eikä autolla pysty ajamaan sähköllä. Lataushybridin ajoakun energiasisältö on 13,8 kilowattituntia. Ajoakkua ei saa ajettua täysin tyhjäksi, ja akun saa koti- eli tilapäislatauksella täyteen reilussa viidessä tunnissa. Nelivetoisen Sportage-lataushybridin normimitattu sähköinen ajomatka on 70 km.
Syksyisen koeajon aikana auto antoi täyteen ladatulla ajoakulla ajomatkaennusteeksi 55–60 km, mutta ainakaan vaunu perässä lukemiin ei tietenkään ylletty. Kun ajoakussa oli virtaa, vaunu ei vaikuttanut polttoaineenkulutukseen, joka oli 1–3 l/100 km. Tasaisessa noin 80 km/h:n moottoritieajossa kulutus oli polttomoottorilla ilman vaunua 6–7 l/100 km, mutta vaunun kanssa noin kaksi kertaa suurempi 10–13 l/100 km.