Saksalainen Loef näyttää, miten peltikorinen MAN venyy luksuksen suuntaan

Hyötyajoneuvojen puolelta parhaiten tunnettu MAN on viime vuosina kasvattanut jalansijaa myös matkailuautojen puolella. Vetoapua MAN on saanut muun muassa Fiat-alustojen saatavuusongelmista.

Sujuvasti toteutettuja MAN TGE -pohjaisia puoli-integroituja matkailuautoja on nähty useammalta valmistajalta, muun muassa Knausilta. Pieni hampurilainen Loef Hamburg -niminen yritys kulkee kuitenkin omaan suuntaansa tavoitellen rajallisempaa kohderyhmää.

Loef vie omaa muunnostaan MAN TGE:stä pitkälle luksuksen suuntaan kookkaassa peltikorissa, jonka modernissa sisustuksessa ei ole tingitty materiaalien laadusta tai näyttävyydestä.

Loef tarjoaa kahta eripituista vaihtoehtoa, joista pidempi malli on 7,4-metrinen. Kun peltikoristen retkeilyautojen yhteydessä yleensä puhutaan niiden näppäryydestä ja kompaktiudesta, ainakin tässä tapauksessa sellainen voidaan unohtaa.

Loefin 740-mallin sallittu kokonaispaino on vakiona neljä tonnia, niin myös pienemmän 680-nimisen mallin. Kokonaismassa on korotettavissa 4,8 tonniin asti. B-ajokortti ei kuljettajalle siis enää riitä. Kummassakin on vakiona 176 hevosvoiman moottori, 8-vaihteinen automaattivaihteisto ja neliveto.

740:n leveys on 2,07, korkeus 2,95 ja kokonaispituus mallin nimen mukaisesti 7,40 metriä. 680:n mitat ovat muuten samat, mutta pituus on 6,83 metriä. Nämä mitat mahdollistavat sisälle tilavan ja tyylikkään toteutuksen.

Kummastakin mallista on kaksi pohjaratkaisua, joiden suurin ero liittyy vuoteisiin eli haluaako asiakas pitkittäisen parivuoteen vai istuinryhmästä muunnettavan vuoteen. Lisärahalla katolle saa kaksi makuupaikkaa lisää. 740-malliin on mahtunut myös 680:sta puuttuva ylimääräinen sivuistuin.

Loefin mallit mahdollistavat hyvin omavaraisuutta. Kaasujärjestelmää ei ole, vaan laitteita käytetään sähköllä. Vakiona on 250 watin aurinkosähköjärjestelmä, 3 000 watin invertteri ja kaksi litiumakkua (2 x 100 Ah). Raikasvesisäiliö on 90-litrainen, harmaavesisäiliö 84-litrainen. Kummassakin mallissa on Truma Combi D6E -diesellämmitin.

Ruokahuollossa auttaa muun muassa induktioliesi ja 90 litran kompressorijääkaappi. Kummassakin mallissa keittiö ja myös kylpyhuone ovat samanlaiset.

Kuvat: Loef

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *