Japanissa on vasemmanpuoleinen liikenne kuten Isossa-Britanniassa. Skottilaiselle CampervanCo-yritykselle on siltäkin osin luontevaa tuoda itse suoraan Japanista käytettyjä autoja, joissa ratti on Britannian tapaan oikealla puolella.
CampervanCo-yrityksellä on kokemusta jo yli tuhannen paketti- ja tila-auton muuntamisesta retkeilyautoiksi. Yritys muokkasi ensimmäisen hybridivoimaisen retkeilyautonsa lähinnä Japanin kotimarkkinoille tehdystä Toyota Alphard -tila-autosta vuonna 2016. Tänä syksynä yritys esitteli toisen sukupolven Toyota Alphard -hybridimalliin (valmistettu vuosina 2008–2015) perustuvan Toyota Alphard Eco Pioneer II -mallinsa.
Vaikka CampervanCo käyttää varsin vanhoja Toyota Alphardeja, niistä saadaan muunnettua yhä käyttökelpoisia menopelejä retkeilykäyttöön.
CampervanCon käyttämät kookkaat Alphardit ovat jo lähtökohtaisesti erittäin hyvin varusteltuja, osin jopa ylellisiä nelivetoisia autoja.
Toyota Alphard Eco Pioneer II tarjoaa muun muassa pätevän keittiön, 200 Ah:n litiumakun, aurinkopaneelit ja 2000 watin invertterin.
Eco Pioneer II:n nostokatto tuo mukavasti sisäkorkeutta autossa oleskeltaessa. Yöllä nostokattoon järjestyy makuupaikat kahdelle, toiset kaksi paikkaa syntyvät kaatamalla takapenkki.
Alphard-pohjaisen uudemman mallinsa jälkeen CampervanCo kertoo esittelevänsä helmikuussa 2023 täyssähköiseen Toyota Proace -pakettiautoon perustuvan retkeilyautonsa, Toyota Proace Eco rEVolutionin. Mielenkiintoista nähdä, mitä skotit saavat aikaan Proacella.
Lähde ja kuvat: CampervanCo