Hyvin menee

Caravan-lehden pääkirjoitus 2/2022

Mutta menköön. Tässä lehdessä kokoamme yhteen vuoden 2021 rekisteröintitilastoja meiltä ja muualta, sivuten aihetta monelta kulmalta. Tammikuulle kaavaillut Helsingin messut peruttiin taas, mutta ala vain porskuttaa. Koko Euroopassa ensirekisteröitiin lähes 260 000 uutta matkailuajoneuvoa, joten kasvua edellisvuoteen oli kymmenisen prosenttia (uutinen sivulla 16).

Kauppansa tekivät varsinkin matkailuautot, joiden ennätys on rikottu nyt jo viisi vuotta peräkkäin. Nyt lukema oli lähes 181 000 eli esimerkiksi vuoteen 2010 verrattuna yli kaksinkertainen. Myynti kasvoi lähes jokaisessa tilastoon kirjatussa maassa. Myös vaunujen osalta päästiin hienoiseen kasvuun, sillä niitä meni runsaat 78 000.

Saksa on yhä ja alati kokonaistilaston ylivoimainen ykkönen, sillä siellä uusia matkailuautoja ja -vaunuja rekisteröitiin yli 106 000. Suomessa lukema oli reilut 3 200 (sivut 10–11), mikä tekee meistä eurooppalaisittain keskisuuren markkinan. Saksa on myös käytettyjen ajoneuvojen kaupassa aivan omassa luokassaan. Siellä kirjataan vuosittain miljoonia ostotapahtumia.

Vaikka niin valmistajien kuin kauppiaidenkin kassakone on kilissyt, tilanne on ollut näille ristiriitainen, turhauttavakin.

Vaikka niin valmistajien kuin kauppiaidenkin kassakone on kilissyt, tilanne on ollut näille ristiriitainen, turhauttavakin. Kasvanutta kysyntää ei ole voitu ulosmitata täysimääräisesti, koska maailmanlaajuinen kulkutauti on sotkenut toimitusketjuja. Myös raaka-ainepula vaivaa valmistajia ja alihankkijoita edelleen, ja materiaalit sekä rahdit ovat kallistuneet.

Tämä kaikki on nostanut hintoja, mutta osansa on myös uudella Fiat Ducatolla. Ylipäänsä matkailuautojen valmistajat ovat toimitusvaikeuksien myötä huomanneet tukeutuneensa Fiatiin liikaa. Jatkossa tilanne muuttuu, kun läheskään kaikkia autoja ei rakenneta enää Ducaton vaan myös esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinterin (sivu 14) ja Ford Transitin (sivu 16) alustalle ja koriin.

Alan vuotuisen innovaatiokisan (sivut 12–13) ehdokkaiden vähyydestä ja luonteesta on pääteltävissä, että valmistajat ovat suunnanneet enimmät panostuksensa tuotekehityksen sijasta pikemminkin perusasioihin ja keskittyneet tuotannon nostamiseen kysynnän tasolle.

Kaupallisten toimijoiden kannalta huojentavaa lienee, ettei hinnannousu näytä uusien ajoneuvojen ostajia juuri hetkauttavan. Asiaa auttavat nykyään tarjolla olevat, aiempaa monipuolisemmat rahoitusvaihtoehdot, vaikka osamaksu onkin yhä suosituin tapa rahoittaa hankinta (sivut 38–41).

Vuodenvaihteessa Suomessa oli rekisterissä ennätykselliset, lähes 130 000 matkailuajoneuvoa. Autojen määrä on saavuttamassa pian vaunujen määrän, mutta isossa kuvassa matkailumuodon suosion kasvua ei näytä pysäyttävän mikään.

Pauli Salokangas
päätoimittaja