Yli puoli vuotta vireillä ollut lakihanke dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövoimaveron korotuksesta hyväksyttiin toisessa käsittelyssä maanantaina 9. joulukuuta alkaneessa eduskunnan täysi-istunnossa.
Hallituksen esityksen mukaisesti dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero nousee nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajataan 7 500 kilogrammaan. Se on toki karavaanareille mieluisampi kuin jos ylärajaa ei olisi lainkaan kirjattu lakimuutokseen, mutta caravan-alalla oli esitetty huomattavasti kohtuullisemmaksi rajaksi 3500 kilogrammaa.
Laki on tulossa voimaan 1.1.2025, mutta sitä sovelletaan vasta 1.1.2026 alkaen.
Valtiovarainministeriön laskentaperusteissa käyttövoimaveron korotus tarkoittaa vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta. Jos taas arvioidun keskimääräisen ajan noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.
Caravan-alalla nähdään kovan veronkorotuksen johtavan siihen, että matkailuautojen liikennekäytössä olemista vähennetään. Se taas johtaa osaltaan siihen, että hallituksen lakimuutoksella tavoittelema veropotin kasvattaminen jäänee tavoitellusta euromäärästä.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunta jätti 26.11.2024 mietintönsä hallituksen esitykseen laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttöverosta.
Valiokunta ei ollut yksimielinen. Kuusi sosialidemokraattia esitti vastalauseessaan uuden käyttövoimaveroluokan luomista M1-luokkaan kuuluville matkailuautoille. Vastalauseessa esitettiin käyttövoimaveron määräksi päivää kohden 1,8 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, ja käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajattaisiin 3 500 kilogrammaan.
Maanantaina 2.12.2024 lakimuutos oli ensimmäisessä käsittelyssä eduskunnan täysistunnossa. Käsittelyn pohjana olivat valtiovarainvaliokunnan mietintöön sisältyvät ehdotukset. Ja valiokunnan näkemyshän oli, että ”esitettyä korotusta voitiin kokonaisuutena arvioiden pitää suhteellisen maltillisena verrattuna muihin matkailuauton kustannuksiin”.
Ensimmäisessä käsittelyssä 2.12. kansanedustajat keskustelivat aiheesta ja aiheen vierestä noin tunnin ja vartin ennen kuin yleiskeskustelu päättyi ja asian käsittely keskeytettiin. Puheenvuoroissa (linkki vie pdf-tiedostoon) moni ilmaisi huolensa muun muassa veronkorotusesityksen negatiivisista vaikutuksista kotimaiselle matkailulle.
Ensimmäinen käsittely jatkui keskiviikkona 4.12., jolloin eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 144/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön valiokunnan mietinnön mukaisena äänin 141–41.
Toinen käsittely oli aikataulutettu maanantain 9.12. täysistuntoon, joka pitkäksi venyneenä lopulta päättyi vasta tiistain puolella kello 1:58. Vasta täysistunnon loppuvaiheessa vuoroon päässeessä toisessa käsittelyssä vaihtoehtoina oli vain joko hyväksyä tai hylätä ensimmäisessä käsittelyssä jo päätetty lain sisältö.
Kari Aaltonen
En ole aikaisemmin laittanut autoa seisomaan, nyt jatkossa on seisonnassa aina kun ei tarvetta ja todennäköisesti tarpeetkin vähenevät ja tässä kyllä häviää vakuutusyhtiö, leirintäalueet ja palvelut kehä3 ulkopuolella, en tiedä onko mahdollista vakuttaa auto Virossa ja laittaa auto Viron kilpiin.
Timo Kotisaari
Kyllä nyt tulee käymään niin että, uusien asuntoautojen myynti laskee rajusti, käytettyjen autojen hinnat alenevat huomattavasti, koska ei ole kysyntää. Mikäli myyt autoa, niin liikkeet maksavat autoista huomattavasti halvemman hinnan, kuin aiemmin. Yksityiset, mikäli ostavat auton, niin he tinkaavat hinnan pohjahintaan. Sitten toinen asia on se, että kyllä jää esim. pohjoisen suomen matkailut vähäiseksi, tästä kärsii matkailualan yrittäjät, sekä myös karavaanialueet ympäri Suomen. Myös vakuutusyhtiöt menettävät tuloja, sekä valtio menettää valtavasti verotuloja. Ei muuta kuin auto aina seisomaan, kuin sillä ei liiku esim. viikon- kahden sisällä.
Tietenkin siinä voi käydä niin, että traficom estää autojen lyhytaikaisen liikenteestä poiston.
Jouko Pajunen
Caravanharrastus meni tauolle viime syksynä ja matkailuauto myytiin näitä muutoksia ennakoiden.
Jos vielä jatketaan, niin sähköauto ja perään max. 750kg katsastusvapaa asuntovaunu.
Pentti Karjalainen
Meidän osalta käyttö muuttuu siten että aiemmin matkailuauto oli liikennekäytössä toukokuun alkupuolelta lokakuun alkupuolelle koko ajan ihan vain helppouden vuoksi. Sillä ajettiin myös mökkireissut koska oli tilaa ja kuljetettaville ruokatarvikkeille jääkaappi käytössä. Nyt kyseinen auto tulee olemaan liikennekäytössä vain silloin kun on todellista tarvetta. Tullaan ajamaan perheen ”kauppakassilla” enemmän. Näin tullaan säästämään vakuutusmaksuissa ja polttoainekuluissa. Meillä Ford Fiesta on liikennekäytössä koko vuoden ja kulkee mökkireissutkin halvemmalla kuin Fiat Ducato 2,3 Multijet diesel. Säästyypähän sitten valtiovallaltakin polttoaineveroissa.
Tämä on lupaus ei uhkaus.
Timo Kesti
Puhutaan auton seisomaan laittamisesta kun ei ole ajoa/tarvetta.
Kukaan ei mainitse sitä että on paljon varsinkin retkeilyautolla ajavia joilla auto on ainoana autona eikä siis käytöstä poistoa voi tehdä.
On aivan helppo laskea että laki on huonosti valmisteltu ja nopeasti voimaan saatettu eikä sillä päästä saavutettuun verotuloon vaan matkailu, maahantuonti yms kärsii moninkertaisesti muutoksesta.
Ja auton omistajat menettävät tuhansia arvonlaskuna.
Poikkeuksellisen huono päätös!
t Timo Kesti
Petteri
Onhan se mahdollista mutta suomalaisena et saa sitten ajaa autolla täällä Suomessa. Jos asuu Suomessa niin ei saa ajaa täällä ulkomailla rekisteröidyillä autoilla. Tällaista tämä meininki täällä on. Jos itse asuisit Virossa vakituisesti, niin saisit toki sitten ajaa täällä Viron kilvillä.
Jaana.H
Näihän se menee.
Ei tavallinen duunari saa nauttia elämästä. Teet töitä. Sitten et raski lähteä matkailee tai luontoon rentoutuu. Ei tässä päätöksessä ole mitään järkeä. Mätäne sitten kotona.!!!!