Autokauppa elpymässä – sähköautojen hankintatuki kaipaa uudistamista

Uusien autojen kysynnän lasku alkoi kesäkuussa loiventua. Automarkkina ei ole vielä kokonaan palautunut koronan tuomasta iskusta, mutta laskun taittuminen on signaali markkinoiden hitaasta elpymisestä.

Kevään aikana syntynyt asiakastilausten kuoppa leikkaa edelleen ensirekisteröintejä lähikuukausien aikana. Henkilöautojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen kysyntä on autoalan arvion mukaan tänä vuonna jäämässä hieman yli neljänneksen viime vuoden luvuista.

Kesäkuussa ensirekisteröitiin yhteensä 8 023 henkilöautoa, joka on 23,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Uusia henkilöautoja on vuoden alusta laskien rekisteröity 47 385, joka on 21,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana. Ensirekisteröintien määrän lasku taittui selvästi kesäkuussa, sillä vielä toukokuussa eroa viime vuoteen oli noin 53 prosenttia.

Käytettyjen autojen kysynnän piristyminen ennakoi käännettä koko automarkkinassa – käytettyjen henkilöautojen kauppa kävi kesäkuussa jo 13,0 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vilkkaammin, kun vielä huhtikuussa lukemat olivat 18,5 prosenttia ja toukokuussa 3,6 prosenttia pakkasella.

Sähköautojen hankintatuki tulisi uudistaa

Kotitaloudet ovat vuoden 2018 alusta alkaen voineet saada uuden täyssähköauton hankintaan tai vuokraukseen 2 000 euron hankintatuen. Tuen kysyntä on ollut vaatimatonta, sillä täyssähköautojen hankintahinta on vielä noin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna. Lisäksi tuki on rajattu vain kotitalouksille, joten yritykset eivät voi hyödyntää autohankinnoissaan hankintatukea. Tukea voi lisäksi saada vain hankintahinnaltaan alle 50 000 euron autoihin.

– Sähköautojen hankintatuki tulisi pikaisesti uudistaa, sillä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jäänyt keväällä viime vuoden loppupuolen kehitykseen nähden vaatimattomaksi. Ladattavien autojen osuus kävi helmi-maaliskuussa jo yli 17 prosentin lukemissa, mutta osuus on laskenut alkukesään mennessä noin viidellä prosenttiyksiköllä. Vaikka kasvua edelleen on viime vuoteen nähden, kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi, arvioi toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Ladattavien autojen hankintatuet ovat EU:ssa tyypillisimmin 4 000–6 000 euron suuruusluokkaa. Suurimmassa osassa maita hankintatukea saa myös ladattavan hybridin hankintaan. Sähköautojen hankintatukien tasoa on nostettu kevään ja kesän aikana muun muassa Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa sähköautojen kysynnän elvyttämiseksi.

– Esimerkiksi Saksassa uuden täyssähköauton hankintaan voi saada enimmillään 9 000 euron ja ladattavan hybridin hankintaan 6 750 euron hankintatuen. Suomessa tukitaso tulisi nostaa vähintään kaksinkertaiseksi ja tuki tulisi laajentaa myös ladattaville hybrideille. Lisäksi tuki tulisi avata myös yritysten autohankinnoille ja ladattavien pakettiautojen hankintaan. Näillä toimilla voitaisiin nopeuttaa merkittävästi ladattavien autojen yleistymistä jo kuluvan vuoden aikana, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Vuosina 2018–2021 voimassa olevan täyssähköautojen hankintatuen budjetti on noin kuusi miljoonaa euroa vuodessa. Nykyisen tuen liian vaatimattomasta tasosta ja väärästä kohdentumisesta kertoo tuen pieni kysyntä. Hankintatuesta oli kesäkuun loppuun mennessä tehty varauksia noin 2 200 täyssähköauton hankintaan, ja sille varatusta budjetista on varattu vasta noin neljännes.